23948sdkhjf

Pres øges mod minister for blødere medicinregel

Justitsminister Karen Hækkerup vil fastholde EU-stramning, der kan koste epilepsi-medicinerede chauffører jobbet.
Justitsminister Karen Hækkerup (S) kan se frem til en lang og drøj kamp om en stramningen, der koster chauffører kørerkortet, hvis de tager medicin mod epilepsi, selv om de er anfaldsfri.

Venstre, Dansk Folkeparti, SF og Liberal Alliance fortsætter med at bore i den ny regel i kørekortsdirektivet, som er kommet bag på både de berørte erhvervschauffører og politikerne. De fire partier har tilsammen 90 folketingsmedlemmer og udgør dermed et flertal.

Det står klart efter et åbent møde i Folketingets retsudvalg, hvor Karen Hækkerup fastholdt sit nej til en overgangsordning, så de berørte chauffører kunne bevare jobbet. Der er eksempler på chauffører, som har siddet bag rattet i årtier uden problemer under den hidtidige ordning. Ingen ulykkesstatistik tyder på, at denne gruppe mennesker er et problem for færdselssikkerheden.

Reglen betyder, at man som chauffør skal have været både anfaldsfri og medicinfri i 10 år for at kunne få og bevare et stort kørekort.

- Disse mennesker har påviseligt ikke haft uheld, og jeg forstår ikke, at de skal fratages deres kørekort, siger Karina Lorentzen (SF), som er formand for retsudvalget. Hun ønsker indblik i grundlaget for de nye sundhedsanbefalinger, der bruges til at give afslag eller dispensation. Det kunne være vejen til modifikationer, hvis udmøntningen er udformet nationalt og ikke på EU-niveau.

Der har ikke været ulykker med lastbiler med epilepsi som udløsende faktor, og det understreger bare, at der ikke er behov for stramningen, anfører trafikordfører Kim G. Christiansen (DF).

Folketinget har ikke været fuldt oplyst om konsekvensen for epilepsimedicinerede chauffører, da emnet ikke var nævnt i regeringens papirer og Folketingets behandling i sin tid, påpeger retsordfører Karsten Lauritzen (V) og EU-ordfører Pia Adelsteen (DF).

Reglen om 10 års medicinfrihed er så ny, at det er for tidligt at sige, hvordan praksis vil udvikle sig, understreger Karen Hækkerup. Hun opfordrer de berørte epilepsipatienter til at søge om dispensation og eventuelt klage til rigspolitiet.

- Regler om færdselssikkerhed skal ikke afgøres af, hvornår sygdommen er indtruffet, men om man er i strand til at føre et tungt køretøj – om man er i situationen og ikke om i hvor lang tid, pointerer Karen Hækkerup
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126