23948sdkhjf

Fords mindste varebil

TEST. Ford har genoplivet Courier-navnet til en lille varebil, der bygges på basis af Fiesta og B-Max. Bilen ventes til Danmark i august, men Transportmagasinet har været en smuttur til Frankfurt for at prøve den nye varebil.
@KATEGORI:Komfort

Ford præsenterer nu den nye Courier i Danmark. Det er den mindste bil i Transit-programmet. Bilen er bygget på samme platform som Fiesta og B-Max - og har de samme motorer, nemlig:

Ÿ 1,5 liter diesel med 75 hk.

Ÿ 1,6 liter diesel med 95 hk.

Ÿ Den prisbelønnede benzinmotor EcoBoost med tre cylindre og 100 hk.

Vi har prøvet Fords nye mini-varebiler forleden ved en præsentation i Frankfurt, hvor vi kørte op i Taunus-bjergene gennem stribevis af mindre byer og havnede i Frankfurts myldrende storbytrafik. Uanset trafikken er Courier en fantastisk komfortabel bil med en høj grad af finish, som normalt ikke ses i så små varebiler.

Bilen kører helt entydigt med skarp styring og fornemt vejgreb under alle forhold. Bilen var lastet med et par hundrede kilo ballast, som den ikke havde problemer med at trække. Måske skulle vi et par gear ned i de stejleste bjerge, men ellers trak den sig op uden at miste pusten.

Eco-Boost

I Eco-Boost-udgaven med 1-liters benzinmotor og tre cylindre havde bilen et drejningsmoment på 170 Nm mellem imponerende 1.400 og 4000 omdrejninger. Ford satser på, at 10 procent af Courier-bilerne skal sælges med benzinmotorer, og at det på sigt skal stige til over en fjerdedel.

EcoBoost er da også både hurtig og smidig – og taber ikke så hurtig pusten som dieselmotorerne. Den har et forbrug på 19 km pr. liter, hvilket er fint for en benzinmotor. Dieselmotorerne klarer over 26 km/l.

Fremragende komfort

Bilen er meget velformet og byder på fremragende komfort indendøre. Instrumentpanelet er som i Fiesta, og det er meget let at betjene bilen. Courier byder også på samme sikkerhedsdetaljer som i Fiesta, så som ESC/ESP og dobbelt airbag.

Nævnes skal også mulighed for at få et bakkamera integreret i bakspejlet. Der er mulighed for at oplade mobilen, mens den sidder i en holder på instrumentbordet.

I Danmark har varebilen fast skillevæg mellem fø’rerplads og varerum.

Bestiller man sin Courier med anhængertræk, får man trailer-assist med i købet, "trailer sway control". Som standard er bilen forsynet med Hill Start Assist, der hjælper chaufføren i gang på en bakke.

Større kapacitet

Bilen klarer en nyttelast på 660 kg i varerummet, der er 2,3 liter stort. Det er 10 procent mere end konkurrenterne... ifølge Ford selv. I kabinen er der også en centimeter mere plads over hovedet.

Der er stop/start system på bilen; men ikke det såkaldte "city stop" ved hurtig opbremsning, når bilen foran stopper brat. Det kendes ellers fra de fleste andre Ford modeller.

Der er mulighed for at få Ford Sync, hvor der automatisk bliver ringet op til redningstjenester ved uheld.

Der er masser af aflæggeplads blandt andet en centerkonsol med plads til A4-mapper. Der er hylder over forruden, skuffer under sæderne og i handskerummet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.375