Terminalen består af to nye spor og et samlet område på 48.000 m2. Terminalen forbinder Esbjerg Havn med jernbanenettet og giver mulighed for effektiv omladning og håndtering af jernbanegods.
Formålet med terminalen er at sikre bedre sammenhæng mellem vej, sø og bane og dermed at styrke den intermodale godstransport. Projektet bygger på den transportpolitiske aftale fra 2013 "En grøn transportpolitik" og er i overensstemmelse med EUs mål om mere intermodal transport. Bag projektet står Esbjerg Havn, Banedanmark og Esbjerg Kommune.
Forventningen er, at godsbaneterminalen vil blive brugt til transporter til Østdanmark og Sydsverige, men også til transitgods til terminalerne i Padborg og Taulov. Terminalen forventes at have kapacitet til at håndtere op til tre tog om dagen på terminalens to spor.
Udbuddet omfatter udvikling og drift af terminalydelser med start af drift i 1. kvartal 2015.
Det er et krav, at operatøren skal definere kunderelaterede initiativer og aktiviteter, der kan bidrage til udviklingen af terminalen, og hermed sikre de nødvendige godsmængder.
En afgørende forudsætning for at udnytte mulighederne i den nye terminal er, at operatøren er i stand til at udvikle de intermodale og multimodale ydelser med både konventionel og innovativ omladningsteknologi.
Interessetilkendegivelser skal ske via registrering på Esbjerg Havns hjemmeside inden den 6. oktober 2014. Spørgsmål til udbuddet og udbudsprocessen kan stilles på mail til tender@portesbjerg.dk.