23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lavere tysk Maut

Den tyske forbundsregering har nu godkendt et forslag om nye vejafgiftssatser for lastbiler (Maut) pr. 1. januar 2015. Generelt kommer satserne til at ligge lavere end nu.

- Det betyder noget på bundlinjen for danske vognmænd, konstaterer DTLs økonom Morten Pernø.

- Danske vognmandsvirksomheder, der kører i eller igennem Tyskland, kan ifølge vores beregninger opnå en samlet besparelse på mellem 4,1 og 6,2 millioner kroner om året i forhold til de gamle takster.

Efter EU's regler må de opkrævede gebyrer gennemsnitligt kun modsvare omkostningerne til drift, vedligeholdelse og udbygning af vejnettet. Derfor bliver taksterne jævnligt vurderet, og taksterne fremlagt i marts måned i år er nu godkendt, da de findes at overholde EU-reglerne.

Ny sats for Euro 6

For danske vognmænd er det interessant, at taksterne generelt sænkes. Desuden får de mest miljøvenlige Euro 6-lastbiler sin helt egen Maut-beskatningsklasse.

Maut for privatbiler

Morten Pernø mener, at forslaget kan være knyttet til ønsket om at indføre en Maut-afgift for privatbilister til finansiering af infrastrukturens vedligeholdelse.

- Der må ifølge EU ikke kradses så meget ind, hvis Mauten udvides til person- og varebiler. Derfor blikver lastbil-Mauten sat ned. Nedsættelserne kommer både vognmænd og miljøet til gode.

Hjælp til bundlinien

- Det er en tiltrængt hjælp til bundlinien for den del af de danske vognmænd, som har Tyskland som marked og transitland.

- Der vil komme mere luft i dækningsbidraget, når omkostningsbyrden reduceres, og lettelserne vil kunne medvirke til yderligere at stimulere virksomhedernes lyst til at forny flåden til den seneste miljøstandard. Dermed bidrager vognmændene til en positiv udvikling i vejgodstransportens udledninger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|instance-web04