- Det er især de gældende cabotageregler og måden, de forvaltes på, som presser de nordiske vognmænd, sagde DTL-direktøren Erik Østergaard under mødet på vegne af de nordiske vognmandsforeningers lobby-organisation, NLA.
- Viljen til en effektiv kontrol og ressourcerne er afgørende for at sikre fair og lige konkurrencevilkår.
Umberto de Pretto gav udtryk for sin forståelse for situationen.
- IRU fokuserer på disse problemer. Det er også en udfordring at finde løsninger sammen inden for rammerne af EU lovgivningen. Der må ikke udvikles nationale systemer med for store forskelle, sagde han.
Som et eksempel på en løsningsmodel pegede Sveriges Åkeriföretag (SÅ) på deres kampagne "Fair Transport," der handler om at skabe forståelse for kvalitet og bæredygtighed i vejtransport blandt transportkøberne og kunderne.
- Det er vigtigt for os at høre, at IRU deler vores bekymringer og vil bidrage til en løsning på vores udfordringer, sagde Erik Østergaard efter mødet.