23948sdkhjf

Carl Holst skoser V-partifæller for vækstplansregning

Storebæltsbrotaksterne skal sænkes, siger Venstres regionsrådsformand Carl Holst i reaktion på ny vækstplan.
Det er forkert, at regeringen og Venstre sender regningen for vækstplanen til bilisterne, som passerer Storebæltsbroen. De betaler en milliard kroner, så broen først er betalt et år senere end planlagt, i 2030.

Det siger Carl Holst (V), som er formand for Region Syddanmark. Han skoser sine partifæller i Folketinget for at lade Storebæltsforbindelsen finansiere vækstplanen.

- Nu må det høre op. Det er grotesk, at man laver en pakke for at få sat gang i væksten, og så gør man det modsatte ved at bruge broen som en pengemaskine i stedet for at få sat taksten ned, siger Carl Holst til Fyens Stiftstidende.

- Da det var på tale at lave en betalingsring i København, blev den stoppet, fordi den ville hæmme væksten. Hvorfor er det så, at man ikke får gjort noget ved betalingsringen mellem Fyn og Sjælland, spørger han.

Folketinget har før brugt Storebæltsbroen som pengemaskine til andre trafikale initiativer. Indtil 2022 skal ni milliarder kroner fra bilisternes bropenge betale trafikanlæg andre steder i landet.

Skønt mange folketingspolitikere valgt på Fyn lovede at sænke brotaksten i valgkampen, har næsten ingen af dem forsøgt at få fjernet forslaget om brofinansiering fra vækstpakken Det viser avisens rundringning til otte fynske politikere.

Camilla Hersom (R) erkender, at De Radikales folketingsgruppe slet ikke har diskuteret forslaget. Det samme gælder SF, oplyser trafikordfører Karsten Hønge.

Venstres energiordfører Lars Christian Lilleholt har heller ikke taget sagen op, selv om han har forhandlet aftalen om vækstplanen sammen med Venstres top.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062