23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Cabotage-debat på Transportens dag

Der var livlig debat om cabotage og social dumping, da DI Transport i går onsdag den 18. juni holdt Årsdag.

De tre transportpolitikere – Kim Christiansen (DF), Kristian Pihl Lorentzen (V) og Rasmus Prehn (S) - var inviteret at deltage i et debat-panel. De blev fra tilhørerne især mødt med kritik af den retorik, de har om cabotage.

Det var især adm. direktør Mogens Therkelsen, bestyrelsesmedlem i DI Transport, som førte an i kritikken af politikerne:

- I løfter cabotage-debatten op på et forkert niveau, når I tordner ud i pressen om ulovlig cabotage. I blander cabotage, social dumping og international transport sammen i én stor pærevælling. I skal passe på, at I ikke skaber en masse myter omkring disse begreber.

- Cabotage er ikke ulovligt; men sådan får I det til at lyde, når I udtaler jer forkert, sagde han.

Passe på sprogbrugen

Hertil svarede Kristian Pihl Lorentzen:

- Vi skal alle passe på med sprogbrugen. Vi skal ikke tale cabotage op til et kæmpe problem, som det ikke er. Vi har brug for en mere nuanceret debat.

- Ja, sagde Rasmus Prehn (S).

- ITD har truet transportministeren med en retssag for en udtalelse om cabotage. Lad os nu komme videre i en positiv stemning.

Kim Christiansen (DF) mente, at man sagtens kan køre cabotage med de nuværende regler.

- Derfor har vi ikke brug for yderligere liberalisering, som nogle ønsker, sagde han.

Post Danmark-sagen

Rasmus Prehn måtte forsvare transportminister Magnus Heunickes kritik af Post Danmarks internationale transporter, som han vil have undersøgt nærmere.

- Om de er ulovlige ved vi ikke. Det er det, vi vil undersøge. Vi vil sikre, at loven bliver overholdt, svarede Prehn.

Hans Frederiksen, direktør i transportfirmaet H.C.S, som har udført de kritiserede transporterne for Post Danmark, var også tilstede i salen. Han følte sig anklaget for ulovligheder af transportministeren.

- Statslige virksomheder har et særligt ansvar, sagde Kim Christiansen, som kom Rasmus Prehn til undsætning i debatten.

- Jeg har bedt ministeren komme i et samråd i næste uge for at fortælle, hvad der foregår. Vi vil have at vide, om Post Danmarks transporter er lovlige eller ulovlige. Vi ønsker at se, hvordan det ser ud i de danske statsejede virksomheder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web01