23948sdkhjf

Overlevende fra Scandinavian Star: Nu må sandheden frem

Danske Mike Axdal har i årevis kæmpet for at få branden belyst. Nu bebuder Norge efterforskningen genåbnet.
Det er det "eneste rigtige" igen at dykke ned i efterforskningen af, hvad der nøjagtig skete på Scandinavian Star en aprilnat i 1990, da færgen brød i brand, og 159 mennesker mistede livet.

Det siger den danske Scandinavian Star-overlevende Mike Axdal, efter at Oslos politimester fredag har meddelt, at norsk politi anbefaler en delvis genåbning af sagen.

- Jeg mener, at det er den eneste rigtige beslutning. Det er vejen til en endelig slutning, skriver Mike Axdal i en skriftlig kommentar til Ritzau.

- Nu kommer sandheden frem, så jeg er en glad mand, tilføjer han.

Mike Axdal mistede sin bror og far i branden og har siden arbejdet gennem Scandinavian Stars Danske Støtteforening for at få placeret et endeligt ansvar for branden.

Norsk Politis melding kommer, efter at politiets egen projektgruppe har afsluttet et ifølge politimester Hans Sverre Sjøvold "meget grundigt arbejde".

Projektgruppen har ikke kunnet forelægge nye oplysninger og anbefaler ikke, at sagen genåbnes. Men politimesteren har alligevel besluttet at finde sagsakterne frem igen.

Trods den positive melding fra Norge er Mike Axdal "bekymret over, at dette ikke er sket tidligere", og samtidig sender han en opfordring til de danske politikere.

- Jeg mener også, at de folkevalgte i Folketinget bør have røde ører. Og det er mit håb, at de kommer på banen nu, skriver han.

Det er fredag eftermiddag uvist, hvilke aspekter af branden Oslos politimester ønsker at se nærmere på.

Den norske støttegruppe sendte så sent som i april en anmodning til regeringerne i Norge, Sverige og Danmark om, at sagen bliver åbnet igen.

Gruppen har blandt andet søgt klart svar på, om mistanken mod en dansk lastbilchauffør, som døde på færgen og er udpeget som mulig brandstifter, er styrket eller svækket.

Ifølge støttegruppen blev færgekatastrofen udløst af to strafbare forhold. Det første var ildspåsættelse og det andet, at skibet ikke var sødygtigt, hvilket i knap 25 år har rejst spørgsmålet om, hvem der bærer det overordnede ansvar for katastrofen.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063