23948sdkhjf

Test: Ny Ford Transit

Ford vil med deres nye Transit ind på det lukrative 2-ton varebilsmarked, hvor Sprinter, Daily og Crafter har slået deres folder i årevis.
Ford vil bide skeer med de store varebiler – med Sprinter fra Mercedes i særdeleshed. Det har de mulighed for med den nye 2-ton Transit, der har totalvægt på 2,9 - 4,7 ton. Der kan vælges mellem træk på forhjulene, baghjulene eller på alle fire.

I denne branche handler det om priser, men her har Ford altid været dygtige – og med en god forbindelse til de store leasingfirmaer skal det nok lykkes Ford at få succes med deres nye 2-tonner, som Transportmagasinet netop har prøvet i Barcelona.

Det er særdeles letkørt varebil trods sin størrelse. Den 2,2 liter store Duratorq-motor er måske lige i underkanten i de største modeller, hvor Ford kun byder på 100, 125 og 155 hk. Konkurrenterne når højere op. Gearene skal benyttes flittigt, når der som under prøvekørslen i Spanien var 400-500 kg nyttelast.

Specielt med forhjulstræk er bilen lidt tung at have med at gøre. Med baghjulstræk er bilen knap så tung.

Transit i den nye størrelse fås med tre motorer – men vi prøvede kun motorer på 125 og 155 hk. Udgaven med 100 hk var ikke klar, men den er nok ikke til de store laster. Den kraftige motor på 155 hk klarer de fleste opgaver tilfredsstillende. Momentet kan nå op på 385 Nm.

Økonomien er voldsomt forbedret takket været start/stop-systemet. Forbruget er seks procent mindre sammenlignet med den forrige Transit med den gamle Econetic motor. På 100 km bruger den kun 7,2 liter. Der er dog kun to års fabriksgaranti - eller 100.000 km.

Chaufføren i centrum

Ford har virkelig forstået at bygge en bil med chaufføren i centrum. Cockpittet er som i Fords personbiler: super komfort i multijusterbare sæder, fornem kørestilling, luksusaptering – og så er bilen meget støjsvag.

Køreegenskaberne er fornemme med en super kørestilling. Især vil jeg bemærke, at ESC stabilitetskontrol klarer skarpe sving med bravur.

Den nye super-Transit er et nummer større end den gamle Transit – så traditionelle Transit-kunder skal nu finde ud af, om de skal vælge en Custom-model med højt tag og lang akselafstand eller en lille 2-tonner for at kompensere for den udgåede model.

10 pct mere last

Den nye Transit kan fås i et væld at udgaver med to akselafstande, tre længder og to højder. Der er 10 procent mere last-volumen, og sidedørene er blevet 15 cm bredere, så det bliver lettere at laste de op mod fire Euro-paller i bilen. Der er faktisk en kubikmeter mere at gøre godt med.

Vi prøvede også en ladbil med 4,7 ton totalvægt på 125 hk sikrede. Baghjulstrækket sørgede for en meget stabil kørsel.

Designet er udviklet af Ford i Europa – med tydeligt Ford DNA, men også med fokus på kunder i både USA, Sydamerika, Europa og Sydamerika.

Den er billigere

I kabinen er der masser af aflæggeplads – over forruden, som kopholdere, som handskerum og en masse andre steder.

Den nye bil er blevet billigere at eje blandt andet gennem længere serviceintervaller. Den er billigere at holde vedlige blandt andet på grund af flerdelte kofangere. Der er også blevet lettere adgang til motorrummet.

I dag er det vigtigt at kunne komme i kontakt med omverdenen via Twitter og Facebook. Det klarer den nye Transit også.

Sikkerheden er i en ny dimension. Der er:

Ÿ Seks airbags.

ŸLinjevogter (departure warning).

Ÿ Træthedsvarsel.

ŸBlind Spot varsel (ser trafikanter i den blinde vinkel),.

Ÿ Trailerstabilitet.

Ÿ Vægtkontrol.

Ÿ Hill start.

Ÿ Advarsel for kollisionsfare.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093