Men det var desværre kun i overskriften på et debat-indlæg i Transportmagasinet, den tidligere ITD-boss var så klar i spyttet. Det hed "Piratkørsel skal bekæmpes".
Det, vi andre kalder piratkørsel, plejer Mogens og ITD at kalde for vækst, innovation og sund forretning.
Misforstået det heleDet gør han vidst stadig. For Mogens Therkelsen går i rette med både mig og 3F og med DTL og transportminister Pia Olsen Dyhr. Vi har misforstået det hele, vi er useriøse, vi er uanstændige, og vi forstår ikke politiets tal.
Det er tal, som Mogens Therkelsen nu bruger til at slå fast, at højst 1,7 procent af de totale transportenheder på de danske veje køres ulovligt af udenlandske vognmænd.
Tjah. For mindre end et år siden brugte DI og ITD i flæng de officielle tal fra Danmarks Statistik og Eurostat. Dengang kunne ITD og DI slå fast, at udenlandsk cabotage-kørsel højst udgør tre til fire procent af transporterne på de danske veje
Vil det så sige, at Mogens Therkelsen hermed erkender, at halvdelen af de udenlandske lastbiler kører her ulovligt?
Det skriver han ikke noget om. Men han er ked af, at transportministeren lytter til danske chauffører, til 3Fs Transportgruppe og til hans egne vognmandskolleger i DTL.
Vi hævder nemlig, at piratkørsel, ulovlig cabotage og snyd med reglerne udgør langt mere end få procent af transporterne. Formentlig op mod 15 til 20 procent.
Det er vores bud, og derfor vil vi have højere bøder som i Frankrig, skrappere regler som i Finland og transportstatistikker som i Tyskland og Holland.
Holland har netop offentliggjort tal, der fortæller, at 10 procent af de udenlandske transporter bryder cabotagereglerne, og i Tyskland er tyske chauffør for længst kørt bag ud på autobahn og de tyske maut-statistikker.
Det ser lige så skidt ud i Danmark, Norge og Sverige. Hvor skidt er vi ved at undersøge med hjælp fra over 7.000 brugere af den nye app, (find den på
www.cabotagestudien.com)hvorfra man kan taste udenlandske nummerplader.
Den app skulle Mogens Therkelsen prøve at bruge. Det er jo let for ham at starte i sin egen virksomhed i Padborg eller i hans internationale postkasse-fillial lige syd for grænsen, hvis der eller nogensinde kommer nogen fysisk på stedet.
Der skal nok være andre, der taster hans lastbiler med tyske nummerplader andre steder i Norden. Sammen med de langt over 100.000 indtastninger, der allerede er i kassen.
Vente på svarVi er færdige med at taste for denne omgang 7. november. Så skal vi blot vente nogle uger. Så er uvildige svenskere forskere færdige med at behandle tallene. De kommer med en konklusion, jeg er meget spændt på. En konklusion, der nok skal give et væsentligt, seriøst og anstændigt bidrag til debatten om piratkørsel.
Med venlig hilsen
Jan Villadsen
Formand for 3Fs Transportgruppe