23948sdkhjf

En lille rød ledning stopper alle brande

Danias brandsikring består af en lille rød slange med tryk i. Når slangen påvirkes af en flamme, sprænger den, og brandslukkeren tømmes på fem sekunder.
Da Søren M. Hansen for første gang så det enkle og simple brandslukningsudstyr fra Firetrace var han overbevist om, at man også skulle have sådan noget i Danmark.

Det er 17 år siden. I dag har han egen virksomhed i Solrød med to fuldtidsansatte, og så er de fleste busvognmænd og busselskaber kunder i hans firma Dania Brandteknik.

- Vi kan slukke alle brande på fem-syv sekunder, siger Søren M. Hansen og hentyder til de brande, der måtte opstå i motorrum, oliefyrsrum og andre lukkede rum.

- Vi har i mange år leveret automatisk brandsikring til busser. Vi har leveret 1.500-2.000 systemer til Movia i hovedstadsområdet. Vi dækker også Odense, Aalborg og Aarhus.

Ingen lovkrav

Movia står for al buskørsel i København og har brandsikring i motorrummet som et krav til busselskaberne. Fra samfundets side er der ingen krav til brandsikring.

I tilfælde af, at der opstår en brand, vil der gå 5-7 sekunder, fra brandslukkeren registrerer branden til branden er slukket.

- Brand opstår typisk i motorrum, hvor diesel eller hydraulikolie slipper ud på steder, hvor der er en varmeudvikling, forklarer Søren M. Hansen.

- Brandsikringen består af en lille rød slange med tryk i. På grund af trykket bliver slangen varmefølsom. Hvis den bliver udsat for en flammepåvirkning, sprænger den, der hvor flammepåvirkningen er. Brandslukkerens indhold af pulver strømmer ud gennem det hul, der er sprængt i slangen på ganske få sekunder.

Motoren er ikke ødelagt bagefter. De fleste motorer er godt beskidte og støvende. Det eneste pulveret gør, er at lægge sig over støvet. Det er let at fjerne det igen. I givet fald må man lige vaske motoren af.

- I de brande, vi har haft, har motoren ikke taget skade af slukningsmidlet. Bussen har kunnet køre videre bagefter, siger Søren M. Hansen, som også fortæller, at man kan installere en lille alarm i førerhuset.

- Så kan chaufføren se, at der har været en brand i motoren, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063