Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) affejer enhver tvivl om regeringens politik for Det blå Danmark. DIS-ordningen og tonnageskatten er afgørende rammevilkår for dansk skibsfart.
- Vi har ikke planer om at ændre disse, siger hun.
- Vi har stor forståelse for Scandlines ihærdige interesse for vores arbejde med den faste forbindelse mellem Rødby og Puttgarden, men påstanden om at Femerprojektets økonomi bygger på et luftkastel er simpelt hen helt forkert, erklærer adm. dir. Claus F. Baunkjær fra Femern A/S.
Han regner med en årlig trafikvækst på 1,7 procent de første 25 år og derefter med nulvækst.
Endvidere er der kun indregnet EU-støtte på 10 procent. De nuværende regler kan give op til 30 procent af anlægsomkostningerne.
Statens lodsvæsen omdannes til en selvstændig offentligt virksomhed med navnet Danpilot efter samme skabelon som DSB, foreslår erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen. Lodsselskabet frigøres for statslig administration. Til sommer kommer et oplæg om mere konkurrence på området.