23948sdkhjf

Mor og datter strides om skrotningspræmie for skibe

Dansk nej til EU-parlamentets skrotpræmie for skibe. Den europæiske havneorganisation frygter ny afgift ved hvert havneanløb.
To danske SF’ere - miljøminister Ida Auken og EU-parlamentsmedlem Margrete Auken – er på hver sin fløj i holdningen til EU-kommissionens forslag, der handler om gennemførelse af den såkaldte Hong Kong-konvention fra 2009. Den handler om sikker og miljøvenlig skibsophugning

Ida Auken har alle partier bag sig i Folketingets europaudvalg til at afvise en skrotpræmie for europæiske skibe. Den skrotpræmie står hendes partifæller i EU-parlamentet fadder til.

EU-parlamentets plenum skal stemme om sagen den 11. juni. EU vil indføre en afgift på 5 eurocent (37,25 øre) pr. bruttoton ved hvert havneanløb. Pengene skal gå til en ophugningsfond, som indgår i en betænkning fra parlamentets miljøudvalg. Den betænkning er skrevet under ledelse af svenskeren Carl Schlyter fra gruppen De Grønne, som Margrete Auken tilhører. Hun er oven i købet stedfortræder i parlamentets miljøudvalg.

Ophugningsfonden skal ifølge det oprindelige forslag udbetale 30 euro (224 kr.) pr. “light weight displacement tonnage" til ophuggeren eller til rederen.

Højere havneafgifter

Den europæiske havneorganisation ESPO kæmper ihærdigt imod, fordi afgiften vil forhøje de eksisterende havneafgifter med 25 procent i gennemsnit. Det vil forringe havnenes konkurrencekraft over for andre transportformer.

ESPO trøster sig med, at ministerrådet holder sig tæt til konventionen, der ikke indeholder en skrotpræmie.

Efter parlamentets afstemning i juni skal parlamentet, ministerrådet og EU-kommissionen forhandle om det endelige forslag.

"Forslaget vil pålægge redere og havne store administrative og økonomiske byrder. Forslaget vil samtidig føre til en risiko for, at EU-skibe vil kunne blive mødt med regionale afgifter, når de anløber havn uden for EU," fastslår den danske regering.

Kirkegård for danske færger

EU-kommissionens forslag og konventionen har bl.a. baggrund i ophugningen af udtjente færger som "Kong Frederik IX" og "Margrethe II" på stranden i Alang i Indien, hvor skrotninger og fjernelse af asbest foregik under livsfarlige omstændigheder.

Et enstemmigt folketing støtter EU-kommissionens forslag om at gennemføre konventionen, selv om den ikke er trådt i kraft.

Dermed tilhører Danmark en mindre gruppe EU-lande, der vil lade EU gå foran, mens en anden mindretalsgruppe vil vente til konventionen træder i kraft.

Danmarks Rederiforening er betænkelig, men støtter den danske position. Det er en balance mellem miljø og konkurrenceevne, hvor miljøminister Ida Auken følger en kurs, der støttes af alle partier.

Risiko for udflagning

- Vi vil gerne have bedre miljø på dette område. Samtidig ønsker vi ikke mere udflagning fra Europa. Regeringen har valgt en afbalanceret tilgang, siger EU-ordfører Lene Espersen (K).

- Vi har ikke brug for miljøpolitik, der ikke virker og skader sagen. I dag udflages gamle skibe lige før de skal hugges op, og så kan de alligevel blive ’beachet’. Derfor har EU en interesse i at lukke huller, så man ikke kan gøre det, kvitterer Ida Auken.

EU-forslaget omfatter godt 400 skibe over 500 brutto tonnage under dansk flag, og det vil koste danske skibsredere ca. 42 mio. kr. samlet over 20 år. Desuden omfattes tre potentielle ophugningsfaciliteter her i landet, som dog nok ikke vil blive brugt meget ifølge regeringens vurdering.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078