23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Visum er ikke en førerattest

Situationen på hele EU’s arbejdsmarkedet bør indgå i indrejsetilladelser til filippinske chauffører, mener dansk EU-parlamentariker

En nøgle til ansættelse af lavtlønnede filippinere, ukrainere, sydamerikanere eller hvem det måtte være uden for EU er en ny regel om midlertidig førerattest i et halvt år.

Lastbilchauffører er imidlertid ikke specifikt dækket af EU’s indvandringsregler, og principielt giver et Schengenvisum i sig selv ikke adgang til arbejdsmarkedet, fastslår EU-kommissæren for indre anliggender, svenskeren Cecilia Malmström, i sit svar til EU-parlamentsmedlem Ole Christensen (S).

Hans spørgsmål handlede om, hvorvidt det er i overensstemmelse med EU’s visumregler, at der udstedes visum til udførelse af arbejde, selv om der i forvejen er tilstrækkelig arbejdskraft på det nationale arbejdsmarked.

- Kommissionen bekræfter formodningen om, at en medlemsstat, der udsteder visum til tredjelandsstatsborgere, skal vurdere arbejdsmarkedssituationen i medlemsstaten (det såkaldte princip om EU-præference), siger Ole Christensen.

Hele EU’s jobmarked

- Det betyder, at et væsentligt kriterium i adgangen til EU er situationen på arbejdsmarkedet, herunder om der er lokal arbejdskraft til rådighed, der kan varetage beskæftigelsen frem for tredjelandsborgere.

Man bør tage stilling til arbejdsmarkedssituationen i hele EU og ikke blot landet, som tillader indrejse af eksempelvis filippinske eller sydamerikanske lastbilchauffører, mener Ole Christensen.

- EU-førerattester udstedes på baggrund af EU-forordning nr. 1072/2009 og anvendes typisk af ikke-EU-chauffører.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03