23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rusland lukker helt for TIR

Ruslands grænsechikane af lastbiler betegnes som "handelskrigslignende tilstand" i transportbranchen - og chikanerne bliver bare værre.

TIR-ordningen ophører helt i Rusland pr. 1. december 2013. Det sker, efter at de russiske toldmyndigheder har opsagt samarbejdet med den russiske garantiorganisation ASMAP.

- I forvejen har russerne strammet grebet og kræver garantistillelse også i Moskva-regionen og den nordvestlige region. Garantistillende gælder alle, der handler med Vesten, oplyser pressechef Morten Lindbo, DTL.

- Det er i strid med TIR-ordningen at kræve ekstra garantier for godset, siger han.

Derfor har den internationale transportorganisation IRU indbragt sagen for EU og FN’s skatteekspertkomité, UNCE, som nu er gået ind i sagen.

Få toldernes underskrift

IRU anbefaler alle transportører, der kører ind, gennem og ud af Rusland, at følge vejledningen, hvis de russiske toldere ulovligt afviser at åbne TIR-proceduren.

- Den første handling er at bede om en officiel bekræftelse på afvisningen, siger Morten Lindbo.

- Derefter går det slag i slag alt efter om tolderen skriver under eller ej.

- Situationen kan berøre den del af den danske eksport, der kører med lastbil til Rusland under TIR-ordningen. Det er der meget få lastbiler, der gør.

- Der er i det hele taget meget få lastbiler, der kører til Rusland.

- Til gengæld gør mange danske speditører brug af udenlandske vognmænd til Rusland på TIR-carnet.

TIR

TIR (Transport Internationaux Routiers) er en international toldordning, der tillader transportører at transportere gods gennem flere lande og kun betale told i destinationslandet.

Transporten skal foregå i en forseglet lastbil eller container.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|