23948sdkhjf

Sparer millioner på overenskomsttjek

En enkelt virksomhed har haft en besparelse på omkring 10 millioner kroner på lønudgifter.
Der er penge at hente ved at udnytte fleksibiliteten i overenskomsten. Siden Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL) på Transportmessen i Herning i marts lancerede et servicetjek af de aftalte løn- og arbejdsvilkår, har 30 virksomhederne tilsammen opnået en besparelse i lønandelen på knapt 27 millioner kroner.

En enkelt stor transportvirksomhed har opnået en besparelse på 10 millioner kroner. Andre virksomheder har sparet lidt over og lidt under millionen.

ATL, der er en del af DI, har efter aftale med virksomhederne tavshedspligt om firmanavne og mere detaljerede oplysninger. Det er dog offentliggjort, at en jysk virksomhed med godt 60 medarbejdere fik sænket lønandelen af vognmandsforretningens totale omkostninger pr. lastbil fra 41 til 39,5 procent. Det svarer til en reel besparelse på 1,3 millioner kroner om året.

Servicetjekket, som ATL kalder for "OK Tuning", er blevet et "hit" blandt de mere end 900 medlemsvirksomheder. Rigtig mange har kontaktet ATL for at få tunet deres lokale aftaler. Andre har på ATLs initiativ fået gode råd til at udnytte aftalerne på en mere smidig og billig måde.

- Vi kikker på vognmandens muligheder i forhold til de gældende regler, siger branchedirektør i ATL, Anne Windfeldt Trolle.

- Vi kender overenskomsten ned til mindske detalje, da vi selv forhandler den med Transportgruppen i 3F.

- Overenskomsten er fuld af muligheder, som ikke altid bliver udnyttet tilstrækkeligt i det daglige. Men selv om den giver faste rammer og sikrer, at der er fair konkurrencevilkår for vognmændene, behøver man jo ikke at betale mere end højst nødvendigt for at få arbejdet udført.

Hensyn til chaufførerne

Flere vognmandsvirksomheder har dog valgt ikke at udnytte alle overenskomstens muligheder. For dem er det gode forhold til chaufførerne vigtigere end økonomisk besparelse.

- Der er tale om en balancegang, siger Anne Windfeldt Trolle.

- Alle virksomheder har brug for en besparelse, men de vil også fastholde den gode ånd på arbejdspladsen. Derfor skærer de ikke overenskomstmæssigt helt ind til benet, selv om de har mulighed for det. De føler, at tilfredse chauffører også er et godt konkurrenceparameter. Derfor undlader de måske oplagte "cool cash"-besparelser, siger hun.

Der er ikke udløbsdato på kampagnen. Den kører så længe, at medlemsvirksomhederne efterspørger gode overenskomstmæssige spareråd.

Grønne besparelser

Sparesuccessen på overenskomstområdet har givet ATL blod på tanden til at tilbyde rådgivning i grøn kørsel. Virksomhederne vil få hjælp til at gennemføre de besparelser, der ligger i at sætte fokus på brændstofforbruget og på de it-systemer, der gør det muligt at sikre, at chaufførernes kørsel er effektiv.

- Det ligger lige til højrebenet at udnytte den tætte kontakt til medlemmerne og give dem andre servicetilbud, som kan udmønte sig positivt på sparekontoen, slutter branchedirektøren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078