23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Problemet med ballastvand

På verdensplan bliver der flyttet 5-10 milliarder ton vand fra et hav til et andet hvert år. Det sker, når fragtskibene tømmer deres enorme tanke med ballastvand.

Ballastvand fra store skibe kan være et problem for havmiljøet.

Hvis man ikke renser vandet kan forskellige levende organismer i ballastvandet sprede sig til økosystemer, hvor de ikke hører hjemme. I uheldigste fald kan de udgøre et miljøproblem.

FN´s konvention om ballastvand har til formål at mindske udbredelsen af arter, som kan forårsage sygdomme, påvirke badevandet, mennesker, fisk og økosystemer.

Konventionen om ballastvand

Danmark var blandt de i alt 74 lande, der i 2004 vedtog konvention om ballastvand. Konventionen betyder, at skibene skal tage hensyn til havmiljøet, når de udleder deres ballastvand - det vil sige, at de skal rense vandet, inden det udledes i havet.

Konventionen er endnu ikke trådt i kraft på grund af uenighed og modstand fra blandt andet rederierne. Seneste møde i organisationen IMO i foråret 2013 endte dramatisk og i stor uenighed - igen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04