23948sdkhjf

Tysk motorvejskaos irriterer danske vognmænd

Brancheforeningerne for danske vognmænd er irriterede og bekymrede over motorvejsflaskehals i Nordtyskland.
Hos to af de større, danske brancheforeninger for vejtransport er der ikke meget andet end et irriteret skuldertræk til overs for den delvise lukning af broen over Kieler-kanalen i Nordtyskland.

Sagen, der drejer sig om istandsættelsen af betonkonstruktionen på motorvejen A7 over Kieler-kanalen, kommer til at lukke for lastvognstransport på en af hovedårerne i den nordeuropæiske vejtransport i de næste fire måneder, skriver Flensborg Avis lørdag.

- Vi kan ikke gøre så meget andet end at trække på skuldrene. Men det er da frygteligt irriterende, og det er jo til kæmpe gene for den danske import og eksport, siger Nicolaj Stig Nielsen, kommunikationschef i Brancheforeningen for den Danske Vejgodstransport.

Han påpeger dog, at foreningen overordnet er positivt stillet over, at vejstrækningerne bliver repareret igen.

- At der sker vejarbejde dernede betyder jo, at de investerer i det, og at de har opdaget, at der er noget, der skal udbedres. Og så må man jo indrette sig, mens det står på - det er svært at starte et stort slagsmål over, siger han.

Lukningen kommer dog bag på formanden for Frie Danske Lastbilvognmænd, Christian Jensen, der vurderer at omkring 10 procent af medlemmerne i foreningen kommer til at blive påvirket.

- Den største udfordring bliver at finde ud af, hvordan de tyske vejmyndigheder vil løse det her problem. Jeg er bekymret over, hvordan det kommer til at se ud, når hele Europa vågner op til den flaskehals på mandag, siger han til Ritzau.

Lastbiler over 7,5 ton opfordres til at vælge lange omveje over blandt andet Husum på den slesvig-holstenske vestkyst.

Det kommer til at betyde både ekstra forsinkelser og omkostninger, da transportbranchen ofte har aftaler op til et år frem i tiden - aftaler, som udgør et kæmpe puslespil, og som nu skal lægges om.

- Det bliver dyrt for kunderne. Det er jo dem, der kommer til at sidde på regningen, og det kommer til at koste noget. Det er der ingen tvivl om. Det er ikke umuligt, men det kommer til koste en del knofedt i omplanlægning, siger Nicolaj Stig Nielsen.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094