23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Cabotage holder danske vognmænd oppe

- Nye tal bekræfter, at cabotage er danske vognmænds største vækstmarked, mener Danske Speditører.
Fald i kørslen

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal for danske lastbilers transportarbejde i første kvartal af 2013. Vognmændene oplever et fald i såvel den nationale kørsel som den internationale kørsel, hvor den internationale kørsel oplever det største fald. Særligt importkørslen er ramt.

- Det kan ikke overraske, at med så svag en økonomisk vækst, som vi præsterer i Danmark i øjeblikket, vil transportarbejdet også blive ramt, siger adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører.

- Når såvel eksporten som importen falder, og når der ikke er lagerændringer af betydning, så ser det sort ud.

Vækst i transportarbejdet

- Ser man på godsmængderne, er faldet ikke nær så stort som faldet i transportarbejdet, fortsætter han.

- Det gælder særligt for den internationale kørsel. Godsmængden i tredjelandskørsel steg 30 procent, mens danske lastbiler transporterede 33 procent mere gods i cabotagekørsel.

- I første kvartal af 2013 var danske lastbilers tredjelands- og cabotagekørsel større end kørslen fra udlandet til Danmark. De godsmængder, som danske lastbiler transporterede som cabotage, var større end såvel eksport- som importmængderne.

- Cabotagekørslen i udlandet holder således hånden under danske vognmænds internationale kørsel, konstaterer Aabak.

- Cabotagekørsel kommer alle til gavn – også de danske vognmænd..

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|