23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Højere bøder rammer forkert

Dansk Erhverv er imod regeringens forslag om højere bøder på bus- og lastbilområdet.

- Myndighedernes eneste argument for de nye bødestigning er, at man vil ramme udlændingene for ulovlig kørsel i Danmark; men langt de fleste af bøderne vil blive givet til danske virksomheder.

- Det er helt uforståeligt, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

- Virksomheder, der bryder loven, skal naturligvis straffes. Derfor har transportbranchen i 2012 sluttet op om en stigning i bødetaksterne, så de afspejler overtrædelsens karakter.

- Det er disse takster, regeringen nu vil hæve igen.

Derfor hæves bøderne

- Lovforslaget har sit udspring i regeringens cabotage-udvalg, der det seneste års tid har behandlet rammerne for indenrigskørsel i Danmark med udenlandske lastbiler.

- På baggrund af udvalgets rapport har regeringen besluttet at hæve bødetaksterne for ulovlig cabotagekørsel, men hæver også taksterne for alle andre overtrædelser af lovgivningen.

De nuværende bødesatser for gods- og buskørsel blev hævet i februar 2012. De ligger mellem 1.500 kr. og 25.000 kr.

Hvis lovforslaget vedtages, vil bøderne ligge mellem 5.000 kr. og 35.000 kr.

Helt uden grund

- Hvis danske vognmænd pludselig trådte frem i statistikkerne med en flodbølge af alvorlige overtrædelser af gods- og buslovgivningen, kunne vi forstå, at man politisk ville skride ind. Men det er ikke tilfældet. Derfor rammer man et dansk erhverv fuldstændig uden grund.

Busserne rammes uden grund

- Det mest absurde er, at man også rammer buskørsel, siger Jesper Højte Stenbæk.

- Buskørsel har aldrig været en del af cabotageudvalget. Det har kun handlet om lastbilkørsel. Danske busvognmænd rammes derfor hele uretfærdigt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02