23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ingen interesse for Aarhus-Kalundborg

Alle forsøg fra Kattegat-Ruten til at komme i dialog med Transportministeriet mislykkedes.

- I over et år har vi forsøgt at få et møde i stand med Transportministeriet for at udtrykke vores bekymring over forskellen i pris i konkurrencen med storebæltsforbindelsen. Fire gange er vores planlagte møder med Transportministeriet blive udskudt, senest den 12. september 2013, fortæller operations manager Birte Dettmers, Kattegat-Ruten.

- Dette får os til at konkludere, at der ikke i ministeriet er en klar interesse i at sikre en fremtid for ruten.

Mols-Liniens monopol

En anden kritik fra Kattegat-Ruten er, at den danske regering ingen interesse havde i at røre ved Mols-Liniens monopol.

- Vi fik ikke lov til at benytte den offentlige havn på Sjællands Odde, fordi det ikke var muligt, at to forskellige selskaber kunne drive færgefart i denne havn, siger Birte Dettmers.

- Denne beslutning blev truffet af sikkerhedsmæssige årsager, fik vi at vide.

;ols-Linien fik pladsen

Den plads, Kattegat-Ruten efterspurgte i Odden havn, er nu blevet tildelt Mols-Linien til deres nye hurtigfærge. Det er kun 12 måneder efter, at Kattegat-Ruten blev afvist.

- Vi opfatter det som protektionisme. Det har ødelagt konkurrencemulighederne, slutter Birte Dettmers, som ærgrer sig over, at Kattegat-Rutens hurtigfærge aldrig fik lov til at sejle på Odden Havn.

Hurtigfærgen sejler i dag i Middelhavet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.149|instance-web04