- I over et år har vi forsøgt at få et møde i stand med Transportministeriet for at udtrykke vores bekymring over forskellen i pris i konkurrencen med storebæltsforbindelsen. Fire gange er vores planlagte møder med Transportministeriet blive udskudt, senest den 12. september 2013, fortæller operations manager Birte Dettmers, Kattegat-Ruten.
- Dette får os til at konkludere, at der ikke i ministeriet er en klar interesse i at sikre en fremtid for ruten.
En anden kritik fra Kattegat-Ruten er, at den danske regering ingen interesse havde i at røre ved Mols-Liniens monopol.
- Vi fik ikke lov til at benytte den offentlige havn på Sjællands Odde, fordi det ikke var muligt, at to forskellige selskaber kunne drive færgefart i denne havn, siger Birte Dettmers.
- Denne beslutning blev truffet af sikkerhedsmæssige årsager, fik vi at vide.
Den plads, Kattegat-Ruten efterspurgte i Odden havn, er nu blevet tildelt Mols-Linien til deres nye hurtigfærge. Det er kun 12 måneder efter, at Kattegat-Ruten blev afvist.
- Vi opfatter det som protektionisme. Det har ødelagt konkurrencemulighederne, slutter Birte Dettmers, som ærgrer sig over, at Kattegat-Rutens hurtigfærge aldrig fik lov til at sejle på Odden Havn.
Hurtigfærgen sejler i dag i Middelhavet.