23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Varebiler tunes til klimakrav

Testkørsler skal følge mere realistiske principper fra 2017, kræver EU.

Tysklands benspænd for CO2-krav til personbiler berørte ikke varebiler. I 2020 skal en fabriksny varebil højst udlede 147 gram CO2 per km. I dag er grænsen 203 gram. Mellemtrinet i 2017 er 175 gram.

I virkeligheden er der tale om en forholdsvis større reduktion. De kritiserede testkørsler skal nemlig følge nye regler i 2017, når FN’s principper i "World Light Duty Test Procedure" (WLTP) bliver standard i EU.

EU-parlamentet bryster sig af denne stramning af testkørsler, som kritiseres for at være omgærdet af omgåelser.

Vedtages i januar

Der er tale om et kompromis mellem ministerrådet, kommissionen og EU-parlamentet, som formelt vedtager de nye klimaregler for varebiler i midten af januar.

Vægtgrænsen for lette erhvervskøretøjer er 2610 kg uden last og 3500 kg med last.

Kompromis om personbiler

Tyskland sagde i 13. time nej til en indgået aftale om gennemsnitlig 95 gram/km CO2 for nyregistrerede personbiler i 2020. Det store autoland krævede fire års udsættelse, men det bliver kun ét eller to år ifølge et nyt kompromis i Bryssel.

Loftet er 130 gram/km i 2015, 100 gram i 2020 og 95 gram senest 2022. Bilfabrikanterne får nemlig mulighed for at vælge mellem to metoder til reduktion af nye bilers udledning.

Samtidig bliver belønningen – superkreditten - højere for at producere eldrevne og andre alternative biler, hvilket giver plads til flere tungere personbiler i sortimentet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|