Transportministeren har blandt andet set bort fra realiteterne i de undersøgelsesrapporter, der foreligger, og som tydeligt viser, at der er god samfundsmæssig økonomi i at investere i en alternativ motorvej til E45, nemlig en Hærvejsmotorvej. En sådan motorvej vil kunne styrke forbindelserne mellem Danmark og Europa.
Desværre er der kun ét, der tæller for transportministeren, nemlig offentlige transportsystemer så som "tog fonden." Den finansieres i øvrigt af midler, man endnu ikke har til rådighed. Desuden strækker projekt sig over 30 pr. Så lang en tidshorisont kan det danske samfund ikke kan leve med. Vi er i forvejen er 20-30 år efter udviklingen!
En Hærvejsmotorvej kan bygges hurtigere end en udbygning af E45 - og for det halve i anlægsinvesteringer! Hertil skal medregnes, at den daglige trafik ikke generes, når Hærvejsmotorvejen bygges.
Skal man udbygge E45 over de næste 12 15 år, vil det koste pendling og erhvervstransport hundredvis af millioner kroner i tabt effektivitet, ligesom den danske eksport vil påføres unødige ekstra omkostninger. Sådanne omkostninger skal naturligvis med i det store regnestykke.
Udvikling og vækstNår der skabes ny, optimal og fleksibel infrastruktur, flytter industri og produktion med. Det genskaber bysamfund og er med til at udvikle og skabe vækst i Midtjylland.
Det er forståeligt, at den kollektive trafik skal følge med udviklingen. Den skal også have investeringer, men transportministeren har desværre en enøjet kikkert, der kun ser det offentlige transportsystem, som fremtidens transportmønster.
Fortiden burde fortælle transportministeren, at sådan forholder virkeligheden sig ikke. Det er nødvendigt, at såvel den almene infrastruktur som den offentlige transport følges ad i et fornuftigt forhold.
Det er ikke tilfældet med transportministerens syn på sagerne. Derfor må vi fra erhvervslivet kraftigt henstille til transportministeren, at et mere retfærdigt og nuanceret syn på de vigtige investeringer i infrastrukturen sker - og at det sker hurtigst muligt, da vi er langt bagefter, skriver direktør Mogens Therkelsen, H. P. Therkelsen A/S, Padborg.