Dansk vejtransport er klar til at reducere C02-udslippene.
Det siger ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen i sin kommentar til regeringens C02-udspil.
- Vi vil gerne være med til effektiviseringer, så vi kan flytte mere gods med den samme liter diesel.
- Vi ønsker ikke flere afgifter. De bremser lastbiltransporten. De fungerer som en direkte bremse for økonomien og væksten. Afgifter vil koste arbejdspladser.
Nedbringe CO2-udslip med 40 pct.Regeringens klimaudspil handler om at reducere mere CO2, så Danmark kan leve op til det overordnede mål om at nedbringe det samlede CO2-udslip med 40 procent frem mod 2020.
Hos ITD er der opbakning til de overordnede linjer. Regeringen lægger vægt på, at nye klima-tiltag skal tage hensyn til:
* konkurrenceevne og
* jobskabelse.
Lavthængende frugter- De foreløbige signaler er positive og beroligende i forhold til, hvad man kunne frygte på forhånd. Det er logisk at gå efter "de lavthængende frugter", hvor effektiviseringer og bedre økonomi går hånd i hånd.
- Dem er der masser af på transportområdet, siger Jacob Chr. Nielsen.
Bland de mange virkemidler, som regeringen anbefaler, fremhæver ITD forslag om en
* forsøgspulje til energieffektive transportløsninger,
* forsøg med varedistribution uden for myldretiderne,
* planerne om at fremme 2. generations bio-brændstoffer og
* energivenlig køreteknik på vejene.
- Sådanne tiltag vil medvirke til at vride ekstra effektivitet ud af transportkæderne. Det er helt i tråd med tankegangen, vi har. Erfaringerne viser, at de positive resultater kommer, når vi giver plads til nytænkningen, siger Jacob Chr. Nielsen, som selv peger.
Link til klima-udspilletLæs om regeringens klimaudspil her:
http://www.kebmin.dk/nyheder/danmark-foe...DTL: Det kan blive win-win situation
DTL mener, at transportbranchen og samfundet kan stå i en win-win situation, hvis man vælger de rette virkemidler.
DTL peger på:
* øge lastbilernes totalvægt og
* flere modulvogntog.
- Det vil forbedre branchens produktivitet og konkurrenceevne. Samtidig slipper miljøet for en masse CO2. Desværre mangler disse to initiativer i regeringens klimaplan, siger DTLs underdirektør Ove Holm.
- Vi savner også nogle initiativer, der gør noget ved trængslen på vejene. Mindre spildtid for biler og lastbiler giver straks bonus på CO2-kontoen.
Vi vil i dialog- Når det er sagt, så har Martin Lidegaard fremlagt et fint bruttokatalog over de muligheder, der er for at nedbringe blandt andet transportens miljøbelastninger, fortsætter Ove Holm.
- Vi vil gå ind i dialogen med det synspunkt, at en grøn omstilling skal være en god investering for den enkelte virksomhed. Derfor handler det for os om:
* lastbilernes lastekapacitet og
* en mere effektiv infrastruktur.
Godt at droppe afgiftsinstrumentetDTL er tilfredse med, at regeringen tager afstand fra at bruge afgiftsinstrumentet til en grøn omstilling.
Ove Holm finder det også prisværdigt, at der i kataloget er regnet på samfundsøkonomien og de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
- Vi er rigtig tilfredse med, at regeringen vil arbejde på at ændre køretøjsdimensionerne i EU for at tilgodese en mere aerodynamisk udformning af lastbilerne.