23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL håber på ordentlige forhold

DTLs adm. direktør Erik Østergaard er meget opløftet over gårsdagens samråd.

- Transportminister Pia Olsen Dyhr bekræftede, at hun er klar til at bekæmpe alle former for ulovlig cabotage. Hun vil samtidig kæmpe for ordentlige forhold i det danske vognmandserhverv og for chaufførerne, sagde DTL-direktøren efter samrådet.

- Ministeren er opmærksom på de problemer, som den systematiske cabotage giver for det danske vognmandserhverv. Jeg bed også mærke i, at ministeren er indstillet på at gå bagmændene efter i sømmene.

Den finske model

Erik Østergaard ligger på linie med Enhedslisten og Dansk Folkeparti, som udtrykte ønske om at lade sig inspirere af den finske model, der blandt andet betyder, at:

* hver aflæsning betragtes som en cabotagetur,

* der må kun udføres 10 sådanne ture inden for tre måneder.

EU-Kommissionen kører i øjeblikket en sag mod Finland om deres cabotage-stramninger.

Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested ønsker, at man skal gå endnu videre end Finland og arbejde for at ændre forordningen, så der kun må køres én cabotage-tur inden for 7 dage i EU.

Brug for bedre statistik

Ligesom ITD savner DTL også bedre statistik på området.

- Manglende statistik kan skabe myter.

- Det svenske forskningsprojekt med at registrere cabotagekørsel via en app tydeliggør, at der er et problem. App-en tydeliggør, hvad det er, der sker.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web03