23948sdkhjf

Togfond punkterer Kattegatforbindelse

Regeringens stort anlagte togfond til 27,5 milliarder kroner skal efter planen skabe markant hurtigere togforbindelser mellem landets største byer - herunder en rejsetid på to timer mellem København og Aarhus.
Planen vil samtidig betyde, at en af landets helt store transportvisioner - en ny forbindelse over Kattegat - enten får dødsstødet eller som minimum bliver skudt mange år ud i fremtiden, skriver Politiken.

I givet fald vil det blive en begmand for forsvarsminister Nicolai Wammen (S), der i sin tid som borgmester i Aarhus i 2007 var med til at lancere planen, der skulle reducere rejsetiden mellem de to største byer i Danmark.

Opbakning smuldrer

Netop nu er et udvalg i Transportministeriet ved at vurdere potentialet i en Kattegatforbindelse. Med den forventede vedtagelse af togfonden smuldrer den politiske opbakning til at kaste sig over Kattegatprojektet, der forventes at koste 100 milliarder kroner.

- Det har vi det helt fint med, siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, til Politiken.

- Det vil være helt håbløst at investere i Kattegatforbindelsen efter at togplanen er gennemført. Vi mener simpelthen ikke, at der er plads til begge dele.

Også blå blok tvivler

Også fra borgerlig side er der betydelig skepsis over for ideen.

- Enhedslistens analyse er for en gangs skyld nøgtern, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til Politiken.

- Hvis man virkelig satser på at bruge mange milliarder på togene fra Aarhus til København, er der ikke økonomi i en Kattegatforbindelse. Økonomien afhænger jo af den trafik, der måtte komme. Så dette er formentlig et skud for boven for Kattegatforbindelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078