Planen vil samtidig betyde, at en af landets helt store transportvisioner - en ny forbindelse over Kattegat - enten får dødsstødet eller som minimum bliver skudt mange år ud i fremtiden, skriver Politiken.
I givet fald vil det blive en begmand for forsvarsminister Nicolai Wammen (S), der i sin tid som borgmester i Aarhus i 2007 var med til at lancere planen, der skulle reducere rejsetiden mellem de to største byer i Danmark.
Netop nu er et udvalg i Transportministeriet ved at vurdere potentialet i en Kattegatforbindelse. Med den forventede vedtagelse af togfonden smuldrer den politiske opbakning til at kaste sig over Kattegatprojektet, der forventes at koste 100 milliarder kroner.
- Det har vi det helt fint med, siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, til Politiken.
- Det vil være helt håbløst at investere i Kattegatforbindelsen efter at togplanen er gennemført. Vi mener simpelthen ikke, at der er plads til begge dele.
Også fra borgerlig side er der betydelig skepsis over for ideen.
- Enhedslistens analyse er for en gangs skyld nøgtern, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til Politiken.
- Hvis man virkelig satser på at bruge mange milliarder på togene fra Aarhus til København, er der ikke økonomi i en Kattegatforbindelse. Økonomien afhænger jo af den trafik, der måtte komme. Så dette er formentlig et skud for boven for Kattegatforbindelsen.