- Hvis det viser sig, at det er lovligt med postkasseselskaber, der reelt styres fra et andet EU-land, må der en politisk drøftelse til, siger han.
- Der er lige sket en ændring i EU-reglerne om postkasseselskaber. Sagen har været gennem hele møllen i Bruxelles i 2011. Derfor er jeg glad for, at den danske minister har taget fat i sagen.
Det gjorde hun forleden, da hun svarede på et spørgsmål fra Folketingets Transportudvalg, om danske transportvirksomheders postkasseselskaber i Tyskland er i overensstemmelse med EU-forordningen.
- Svaret viser, at der er stort behov for en afklaring, siger Erik Østergaard.
Undslippe tilsynDet hedder blandt andet i svaret:
"Kravet om et faktisk etableret forretningssted blev en del af forordningen, for at imødegå ulige konkurrence mellem på den ene side vognmænd, der har et egentligt forretningssted, hvor myndighederne kan kontrollere, om de opfylder mindstenormerne for adgang til erhvervet, og på den anden side de såkaldte postkasseselskaber, som kan undslippe dette tilsyn.
Skal være driftscentralVidere fremgår det af ministersvaret:
"For at opfylde kravet om etablering i en medlemsstat, skal virksomheden råde over et forretningssted med lokaler, hvor virksomhedens kernedokumenter opbevares. Ligeledes skal virksomheden på forretningsadressen råde over faciliteter, som gør den i stand til vedvarende at drive en driftscentral for virksomhedens køretøjer.
Transportministeren slår fast, at danske transportvirksomheder - som er etableret og registreret i Tyskland, og som har erhvervet tyske tilladelser til godskørsel for fremmed regning - er tyske selskaber.
Det er de tyske myndigheder, som skal føre tilsyn med overholdelse af forordningens krav.