23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Shipping noter

Fire korte nyheder fra dansk skibsfart: * Havne-størrelse * Færgen A/S * godsomsætningen * gods-koncentration.
Kun 23 “store" havne

I alt har 23 havne en godsomsætning på mere end 1 millioner ton gods. Disse havne sidder på 86 procent af godset og 75 procent af fragtskibs-anløbene.

- Selvom mange havne har oplevet en tilbagegang i godsmængderne, ser økonomien fornuftig ud i havnene. Havnene har tilpasset sig. Aktiviteterne er blevet optimeret.

Genvinder sine ruter

De kommende mange år vil Danske Færger fortsat trafikere Bøjden-Fynshav og Kalundborg-Samsø. rederiet har vundet Transportministeriets udbud om besejling af de to ruter og vil blive tildelt 10-årige kontrakter fra 2014 på AlsFærgen og Samsø Øst. Rederiet besejler i forvejen de to ruter.

Mindre gods over havnene

Godsomsætningen i havnene er faldet fra 2011 til 2012. Det viser de seneste statistikker, som Danske Havne har præsenteret. I 2012 havde havnene en samlet godsomsætning på 88 millioner ton gods fordelt på fragtskibsgods og færgegods. Det er et fald på 4,8 millioner ton sammenlignet med 2011.

- Den gode nyhed er, at færgetrafikken nogenlunde holder niveau med i alt 30 millioner passagerer, siger Danske Havnes formand, Uffe Steiner Jensen.

- Krisen er mere langvarig, end vi havde håbet. Virksomhederne og forbrugerne er ikke kommet op i gear endnu. Det smitter af på de godsmængder, der håndteres i havnene.

Mere gods i færre havne

Der sker i disse år en koncentration af godset på færre og større havne. Alligevel glæder det havne-formanden, at der i 2012 var 112 danske havne, som havde gods over kajen.

- Det betyder, at netværket af havne er intakt. Ingen virksomheder har langt til en havn, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|