23948sdkhjf

ITD roser tysk smidighed ved brolukning

Tidsplanen for genåbning af lastbiltrafikken på Radar Hochbrücke over Kielerkanalen ved Rendsborg ser ud til at holde, oplyser chefkonsulent Anders Jessen, ITD.
Tidsperspektivet er senest midten af november.

- Arbejdet er trods store tekniske udfordringer gået så hurtigt som muligt, og det roser vi, siger han.

- Fremover skal vi undgå reparationer uden varsel og unødvendigt store indgreb i trafikken.

ITD leverede efter lukningen af broen en række forslag til den slesvig-holstenske trafikminister Reinhard Meyer (SPD) om smidigere trafikafvikling under renoveringen.

- Tyskerne tog vel imod tanken om at give dispensation til lastbiler med farligt gods gennem Rendsborgtunnelen på særlige tidspunkter

- Den fleksibilitet er vi tilfredse med. Samtidig har vores medlemmer været dygtige til at planlægge omkørsler og minimere tidsspildet. Derfor er flaskehalsen blevet mindre snæver under renoveringen end frygtet.

Vejarbejde i omkørselstunnel

Imidlertid skal vejen i Rendsborgtunnelen have et nyt lag asfalt. Ifølge Anders Jessens oplysninger vil der kun blive tale om lukninger dele af lørdagen den 12. oktober og lavere hastighedsgrænse.

- Vi har set, hvor sårbar infrastrukturen er. Broen er blevet forsømt i 20 år. Det er et dumt sted at spare, formaner Anders Jessen.

Over 5000 lastbiler kører hver dag ind i Danmark, og over 90 procent af dem kommer normalt via broen på motorvej A7 ved Rendsborg.

Broen på den jysk-tyske hovedfærdselsåre blev lukket 26. juli for lastbiler over 7,5 ton, og det koster tid og penge for dansk eksport og import. Lastbilerne tvinges ud på en lang omvej omkring Husum på smalle landeveje og forbi mange vejarbejder for at komme over Kielerkanalen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064