23948sdkhjf

Den nye Renault har kostet 15 milliarder kroner

For første gang har en lastbilproducent fornyet hele sit produkt-program på én gang.
Alle sejl var sat til, da Renault Trucks i sidste uge viste deres nye produktprogram frem. Det skete ved et stort arrangement i Frankrigs næststørste by Lyon, hvor Renault har hovedkontor.

Desværre kunne rigtig mange inviterede ikke nå frem på grund af en fransk flylederstrejke; men det lykkedes alligevel Transportmagasinet af få fat i nyhederne inden deadline tirsdag aften.

Det har kostet ejerne af Renault Trucks, Volvo Group, 15 milliarder kroner at udvikle de nye lastbiler – inklusive stort forbedringer på Renaults lastbilfabrik.

Renault har gennemført det mest gennemgribende testprogram i fabrikkens historie. Mere end 300 lastbiler er blevet testet, siden franskmændene gik i gang med de første forberedelser i 2008. Der er blevet kørt mere 10 millioner kilometer i temperaturer fra minus 40 grader til plus 60 grader.

Cirka 50 trofaste Renault-kunder har hjulpet Renault med testene, herunder to danske vognmænd. Ifølge de første erklæringer fra Lyon har man udviklet en modelprogram, som “... skaber overskud for vognmanden og aldrig lader sine kunder i stikken..."

Det er store ord; men Renault-ledelsen er overbevist om, at man har skabt et produkt, som gør chaufførerne stolte.

T-serien til fjerntransport

Renault Trucks har valgt at standardisere langdistance serien, så der kun er enkelt køretøj, der dækker alle behov for fjerntransport.

T-serien er designet til at tilbyde transportvirksomheder balance mellem at holde driftsomkostninger nede uden at det går ud over komforten til chaufførerne.

Det aerodynamiske førerhus, der er blevet udviklet og testet i en vindtunnel, kombinerer det lave brændstofforbrug, som i dag kendes fra Premium Road Optifurl med komforten, der altid har været kendetegnet for kabinen i forløberen, Magnum.

Kun den særlige indgang, hvor chaufføren skulle balancere hen til døren i tre meters højde, har været omdiskuteret. Nu bliver det helt traditionelt som det var i Premium

Mere rummelig

Førerhuset er mere end 2,5 meter bredt. Derved er det mere rummeligt end hidtil - og motortunnellen på kun 200 mm forsvinder i det flade gulvdesign.

Den udtrækkelige overkøje kan benyttes som ekstra opbevaringsplads. Dertil kommer et nyudviklet førersæde designet af tyske Recaro for Renault Trucks - og et ergonomisk instrumentbræt, som er det hidtil største på markedet. Endelig kan døren åbnes 85 grader.

På sikkerhedssiden er den nye Renault også i særklasse. Der er blandt andet kurvelys, automatisk parkeringsbremse og et multifunktionelt justerbart rat.

Meget lavt forbrug

Ifølge Renault har T-serien nogle af de laveste brændstof-forbrugstal på markedet takket være en 12 graders hældning på forruden. Det resulterer i et fald på fem procent i de nye Euro 6-normer. Det glæder vi os til at efterprøve ved en test, når det engang bliver muligt!

Renault T-serien får med Euro 6 DTI 11 og DTI 13 motorer samt Optidriver. Desuden er der et helt nyt styringssystem til klimaanlægget (EACU – Electronic Air Control Unit).

Vedligeholdelsen er blevet gjort nemmere gennem adskillelse af det elektriske ledningsnet fra det hydrauliske.

Vognmanden kan når som helt trække teknisk data om bilen fra computeren – bl.a. få lokaliseret sit køretøj og drage alle fordele ved integration af Optifleet. Dette gør det nemmere for Renault Trucks" 1.600 serviceværksteder at yde den optimale service for lastbilen – til fordel for bundlinjen i virksomheden.

D-serie til distribution

Renaults nye distribution-model - D-serie - er baseret på forgængerne, men der er skabt en mere skarp linje med en serie på tre modeller, som opfylder kundernes behov.

Ÿ "D" er en model mellem 10 og 18 ton.

Ÿ "D Wide", en model fra 16 til 26 ton.

Ÿ "D Access" – fra 18 til 26 ton og med lavere indstigning.

Ÿ En model på 3,5- 7,5 ton er på trapperne.

Gennemprøvet

De nye DTI 5 og DTI 8 motorer er baseret på gennemprøvede teknologier. Euro 6 er standard, men præstationerne er forbedret.

De lave forbrugstal fra tidligere er ført videre. Her er det en fordel med trækkraft fra 900 omdrejninger. Med den nye 4-cylindrede motor, som har samme styrkeforhold som den tidligere 6 cylindrede udgave opnår man bedre nyttelast.

Automatgear bliver standard på alle udgaver – ikke mindst da det sænker brændstofforbruget og sænker slitage og udgifter. Der er set meget på totaludgifter – således er kofangeren nu monteret i tre dele.

Man kan endda få D-serien med Optifuel trænings- og software-program. Det giver 15 procent lavere forbrug.

D-serien hører til et område, hvor bilen har mange forskellige gøremål, hvorfor den ofte specificeres nøjagtigt til kundens behov.

Derfor er der 100 forskellige modeller at gøre godt med fra Renault Trucks, hvor arbejdet er gjort lettere for opbyggerne.

Så snart bilen er bestilt, kan opbyggeren gå ind på fabrikkens system via en web-portal, så arbejdet med opbygningen kan forberedes, mens bilen fortsat er i computeren. Det sparer en opbygningstid på cirka 20 procent.

D-serien er udviklet til at opfylde globale krav hos kunderne. Således tilbydes fabrikkens erfaring, så løsningen bliver optimal – og dertil hører både finansiering, forsikring, forbrug, kurser i økonomisk kørsel og fokus på lokal service, så lastbilen er så lidt på værksted som muligt.

Renaults nye salgsorganisation vil betyde, at man vil øge salgs- og servicesteder med 30-40 pct. på visse markeder. Målet skulle blive nye kundegrupper og forøget markedsandel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062