23948sdkhjf

Lastbilværksteder udvider servicen

Bosch og Europart har fået gang i deres fælles projekt om at højne kvaliteten på udvalgte lastbil- og busværksteder. I dag er 19 værksteder med i det nye uddannelses- og værkstedskoncept, BCV.
Står det til Bosch og grossisten Europart skal lastbilværkstederne have bedre adgang til at uddanne deres mekanikere i fejlsøgning på moderne styresystemer.

Det skal ske gennem et frivilligt samarbejde, hvor mekanikerne løbende opgraderer deres viden, så de får bedre muligheder for at fejlsøge og udføre komplicerede reparationer på lastbiler, trailere og busser.

- Bosch og Europart har samarbejdet i mange år, men vi er nu rykket tættere sammen i forbindelse med det nye værksteds- og uddannelsesprojekt Bosch Commercial Vehicle (BCV), fortæller Henrik Hjuler fra Bosch.

- Europart er en af de største forhandlere af Bosch-udstyr til lastbilværkstederne. Derfor er vi gået sammen med dem om at udvikle kurser til branchen. Det er ment som et supplement til den efteruddannelse, som værkstederne får på for eksempel på de tekniske skoler eller hos lastbilimportørerne.

- De værksteder, som har tilmeldt sig konceptet, bliver BCV-værksteder. De får et specielt skilt op. På den måde kan vognmændene se, at en eller flere medarbejdere på dette værksted er specialister i udstyr fra Bosch - og at Bosch står inde for kvaliteten af det arbejde, der udføres her.

Efteruddannelse

- Det er Syddansk Erhvervs Skole (SDE) i Vejle, som står for kurserne, fortæller Michael Jensen, der er teknisk chef hos Europart.

- Det første kursus har netop fundet sted. Det har drejet sig om i fejlsøgning og brug af Bosch truck- testere. Fra uge 25 og helt frem til efteråret har vi kurser i diesel-systemer og udstødningssystemer med fokus på Denox (Adblue).

- Vi har planer om kurser i mange andre emner. Det er vi i gang med at udvikle. Hele konceptet handler om at give større indsigt i de forskellige moderne styresystemer inden for alle de områder, som lastbil- og busværkstederne beskæftiger sig med, siger Michael Jensen.

Han ser initiativet som et supplement til den efteruddannelse, der allerede tilbydes på erhvervsskolerne og hos mærkeforhandlerne.

- Mærkeforhandlerne tilbyder deres mekanikere efteruddannelse i deres eget mærke.

- BCV kan sammen med SDE tilbyde efteruddannelse inden for alle mærker.

Flere mærker

Både Michael Jensen og Henrik Hjuler ser tydelige tendenser til, at lastbilværksteder ikke længere koncentrerer sig om et enkelt mærke.

- Værkstederne vil gerne kunne reparere flere forskellige mærker. De vil gerne sprede deres aktiviteter.

- Det passer vognmændene fint. De har ofte forskellige mærker i deres vognpark og vil kunne blive serviceret af ét værksted.

Bosch-værksteder

Bosch har i mange år haft specielle Bosch-værksteder i personbilsbranchen. Det er denne form for værksteds- og uddannelseskoncept, som nu er blevet lanceret over for lastbil- og busbranchen.

- I personvognsbranchen er det ofte grossister, der driver en eller anden form for efteruddannelse af værkstederne. Det kender man ikke i lastvognsbranchen. Her har mærkeværkstederne deres egen efteruddannelse, mens de frie værksteder må klare sig selv.

- Det råder vi nu bod på med vores BCV-koncept, siger Henrik Hjuler, som understreger, at det ikke kun er de frie værksteder, der kan være med. Det kan mærkeværkstederne også.

Plads til flere

I øjeblikket er 19 værksteder med i samarbejdet. De forpligter sig til at købe en Bosch tester og sende mekanikere på de kurser, der udbydes af Bosch og Europart. Desuden skal de skrive under på en kontrakt om, at man har et leverandørforhold til Europart.

- Vi har stadig plads til flere medlemmer, siger Michael Jensen.

- Vi er et landsdækkende netværk af værksteder, men der er nogle huller enkelte steder. Dem vil vi gerne have fyldt ud.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11