Dieseltyveri bliver mere og mere udbredt. Der bliver stjålet diesel fra parkerede lastbiler, og der bliver tanket med stjålne dieselkort. Problemet vokser - og olieselskaberne er opmærksomme på problemet. Hos Uno-X er man i fuld gang med at gøre kortsystemerne mere sikre.
- Vi har lige gennemført 2-korstløsningen, hvor vognmanden for et kort til bilen og et kort til chaufføren. Begge kort skal bruges for at gennemføre en tankning, forklarer salgschef Jesper Skogstad, UnoX.
- Kortene er hver for sig ubrugelige, hvis de skulle falde i de forkerte hænder, da de kun kan benyttes sammen og med en personlig pinkode.
Geografisk spærringDet næste, Uno-X tager fat på, er geografisk spærring". Her kan vognmanden vælge, hvilke anlæg hans kort skal kunne bruges på.
- Når vognmanden får kortene fra os, kan de som udgangspunkt bruges på alle vores 100 truck-anlæg i Danmark. Han har mulighed for at tilpasse sine kort, så de kun kan bruges på bestemte anlæg, fortæller Jesper Skogstad.
- Det kan være med til at sikre, at stjålne kort ikke kan bruges overalt.
Købs-maxVognmændene kan også sætte et købs-max" på kortet, så der kun kan tankes for et bestemt beløb.
Et sådan købs-max" kan vognmanden selv administrere fra Unox-hjemmesiden, også kaldet
www.erhvervsnet.dk.
- Det er dumt ikke at sætte et max-beløb på sine dieselkort, siger Jesper Skogstad.
- Det forhindrer, at tyve kan tanke ubegrænsede mængder diesel på kortet, hvis det skulle blive stjålet.
Det er også muligt at spærre kortene i for eksempel weekenden.
Det anbefaler Uno-X at man gør, hvis vognmanden ikke har behov for at tanke i weekenden. Kortene kan nemt åbnes igen, hvis der pludselig er behov for at tanke weekenden.
Transportmagasinet: Hvordan bliver disse tiltag modtaget af vognmændene?
- Vognmændene viser interesse for disse sikkerhedsløsninger. svarer Jesper Skogstad.
- Der er mange, der har været udsat for tyveri. Det fremmer forståelsen. Mange er godt klar over, at de skal bruge systemerne, hvis de vil tyverierne til livs. Systemerne er lavet for at hjælpe vognmanden, ikke genere ham.
- Med disse tiltag sagtens være med til at minimere sine tab, hvis kortene bliver stjålet eller misbrugt.
- Det koster ikke ekstra, og man kan sidde hjemme og administrere brugen af kortene på vores hjemmeside, slutter Jesper Skogstad.
Udskifterkortlæsere
Uno-X er gået i gang med at udskifte samtlige kortlæsere på Diesel Truck-anlæggene. I alt er der 150 kortlæsere, der skal skiftes ud på cirka 100 Diesel Truck-anlæg, som selskabet ejer.