23948sdkhjf

Bitter strid i branchen om chaufførbøder

Lovforslaget om chauffør- og vognmandsbøder har udløst et kæmpe slagsmål mellem ITD og DTL.
ITD beskylder DTL for at alliere sig med fagforbundet 3F, Dansk Folkeparti og Enhedslisten - med nye og højere bøder til følge.

Højere båder for alle typer af forseelser bliver konsekvensen af lovforslaget, som primært er møntet på ulovlig cabotagekørsel i Danmark.

Det nye bødeniveau er tiltænkt de udenlandske vognmænd, der kører ulovligt i Danmark; men det vil ifølge ITD ramme danske vognmænd mere end de udenlandske.

Lovforslaget bliver førstebehandlet i Folketinget i dag torsdag de 21. november kort efter kl. 10.

Skyder sig selv i foden

- Målet var højere bødesatser til de udenlandske vognmænd. Resultatet ser nu ud til at blive højere og fuldstændigt horrible bødesatser til alle – også de danske vognmænd, erklærer adm. direktør Jacob Chr. Nielsen, ITD.

- Det er et gedigent skud i foden, fortsætter han.

- Den udenlandske lastbil, der en enkelt gang kommer til at køre en indenrigstur for meget, straffes ifølge forslaget med den højeste bødesats på 35.000 kr. Det forekommer besynderligt, at man ikke gemmer den højeste sats til den lastbil, der gentagent og systematisk overtræder reglerne.

- Vi skal passe på ikke at komme til at kriminalisere lastbilkørsel i vores iver efter at ramme udlændingene, lyder det fra ITD-chefen.

Uberettiget økonomisk gevinst

- Der er både skidt og kanel i lovforslaget, siger Ove Holm fra DTL.

- Det gode er, at man vil sanktionere hårdt, når overtrædelser kan indebære en uberettiget økonomisk gevinst.

- Jeg går da bestemt ud fra, at ITD også finder det rimeligt, at kørsel uden tilladelser skal sanktioneres håndfast.

Erasmus Montanus-logik

ITD beskylder DTL og 3F for at være ansvarlige for, at bødetaksterne bliver forhøjede.

- Med den logik kunne vi med samme ret hævde, at ITD er ansvarlige for, at danske transportvirksomheder må lukke, svarer Ove Holm.

- Det er jo konsekvensen, når man vil udkonkurrere danske vognmænd med lavt betalt udenlandsk arbejdskraft.

- Jeg vil opfordre ITD til sammen med os for at få sikret, at bagatelforseelsernes bødeniveau bibeholdes på det eksisterende niveau. Her mener jeg sagtens, at vi i forening kunne bidrage til at nuancere og dermed forbedre lovforslaget, slutter Ove Holm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078