23948sdkhjf

Derfor tog Mærsk-skib vand ind: Propel svigtede

Ulykken på Emma Mærsk i februar blev forårsaget af en fejl på en af skibets propeller, konkluderer rapport.
Der var en mekanisk fejl, der var skyld i, at et af A.P. Møller - Mærsks store containerskibe i starten af februar tog vand ind i Suezkanalen.

Det fremgår af en søulykkesrapport, som Den Maritime Havkommission har offentliggjort torsdag.

Containerskibet Emma Mærsk var lastet med omkring 14.000 containere, da det sejlede i sydgående retning i Suezkanalen ud for Egypten og pludselig begyndte at tage vand ind i maskinrummet.

Lækagen skyldtes en mekanisk fejl på en agterpropel på den bageste del af af skibet. Det gjorde, at akselgangen blev fyldt med vand.

Efterfølgende kunne skottet ind til maskinrummet ikke stå imod det massive vandtryk, og til sidst blev også hovedmaskinrummet vandfyldt, fremgår det af søulykkesrapporten.

Der var en række tekniske fejl og systemnedbrud på skibet. Men i rapporten fremhæves det, at organisationen fremstod handlekraftig i situationen.

Ingen om bord på Emma Mærsk, der har et areal svarende til fire fodboldbaner, kom til skade under ulykken. Heller ikke miljøet blev forurenet.

Men vandindtaget og den efterfølgende bugsering og reparation kommer til at koste A.P. Møller - Mærsk dyrt.

Et beløb på omkring en kvart milliard kroner har blandt andet været nævnt. Forskellige forsikringsselskaber kommer dog til at betale en del af den regning.

Dertil kommer eventuelle erstatninger til kunder, der ikke har modtaget deres varer til tiden.

Emma Mærsk var i flere år det største og længste containerskib i verden. Det er dog blevet overgået af de nye såkaldte triple-E-skibe, der har plads til 18.000 containere.

En kraftigt nedskaleret version af Emma Mærsk pryder nogle af de danske 20-kronemønter.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063