Politiets ansatte i Automatisk Trafikkontrol (ATK) får besked på primært at måle med fotovognene i Nyborg og Odense, hvor de kører ud fra.
Begrundelsen er, at det sparer transporttid, hvilket er nødvendigt, hvis måltallet skal nås, lyder det i mailen.
Målet for det antal timer, fotovognene skal måle i år, er højere end sidste år, fordi Fyns Politi skulle have haft flere vogne sidst på året.
Politiet: - Vi kører altså på hele FynMen selv om der ikke er nævnt et ord om trafiksikkerhed i mailen, er det stadig det, der er grundlag for politiets prioritering, fastslår Bjarne Sørensen, der er politiinspektør ved Fyns Politi.
- Vi kører ud på hele Fyn, det viser vores tal også. Mailen er ikke et udtryk for strategien for indsatsområdet, der fortsat udarbejdes efter ulykkesanalyser og henvendelser fra borgerne om, hvor der køres stærkt, siger han til Fyens Stiftstidende.
Tallene fra Fyns Politi ligger dog ikke langt fra det, der beskrives i mailen. Nyborg dækkes i 28 procent af tiden, mens Middelfart kun dækkes i to - på trods af, at der er markant flere færdselsulykker i Middelfart.
Dækningen der kan Bjarne Sørensen ikke redegøre for p.t. Det ville kræve, at han dykker ned i analyserne, siger han og påpeger, at fotovognene blot er en af flere måle-metoder, politiet benytter.