Teknikken blev demonstreret ved et projekt, som Volvo Trucks deltog i sammen med transporteksperter fra Europa, USA og Japan.
Projektet hedder SARTRE Safe Road Trains og er finansieret af EU. Der blev kørt et fuldt funktionsdygtigt trådløst motorvejstog på Volvos prøvebane i Sverige. Forrest var en Volvo FH efterfulgt af endnu en Volvo-lastvogn og tre personbiler.
- Hele motorvejsstoget er koblet sammen via trådløs teknologi, som sikrer, at de efterfølgende biler kører i nøjagtig samme spor som lastbilen, fortæller Andreas Ekfjorden, som er projektleder i Volvo Trucks og står for Volvos deltagelse i projektet.
- Bilerne kører af sig selv, så førerne i de efterfølgende biler kan slappe af eller måske læse en bog eller se TV.
- Afstanden mellem bilerne er meget kortere end i normal trafik, men sikkerheden er lige så stor eller større. Bilerne styres af lynhurtige computere, som reagerer på den mindste kørselsforandring i hver enkelt bil i konvojen.
- Alle bilerne i motorvejstoget har en antenne på taget, som opfanger informationer fra den forreste lastbils datasystem. Hvis den f.eks. begynder at bremse, ville alle de øvrige køretøjer i konvojen bremse på nøjagtig samme tidspunkt, forklarer Andreas Ekfjorden.
Læs mere - og se filmLæs mere om projektet på Volvos hjemmeside:
www.volvotrucks.comog se en film om projektet på YouTube: