23948sdkhjf

SCT foretrækker danske chauffører

Danske chauffører er en succes. Det kræver professionelt indstillede virksomheder. Det kræver også professionelle chauffører, skriver Poul Rudolf.
Årets Transportvirksomhed SCT Transport er en succes med et pænt overskud og udsigt til fortsat vækst. Succesen er baseret på national kørsel og anvendelse af omkring 200 danske chauffører med et indgående kendskab til lokal entreprenørkørsel og andre specialopgaver.

SCT vandt entreprisen på den omfattende jordkørsel til det københavnske metrobyggeri. Firmaet er et godt bevis på, at det kan lade sig gøre for en dansk transportvirksomhed at skabe en økonomisk fornuftig forretning ved at satse dansk. I virksomheden bruger man sin sunde fornuft og satser på det, man er bedst til. Det forudsætter kvalificerede danske chauffører, som kan deres kram.

Der er altså stadigt brug for danske chauffører på det danske transportmarked. Behover er dog ikke så stort for de, der opfatter trucker-livet som en attraktiv tilværelse for frie fugle. Dét marked er oversvømmet af folk, som kører eksport til en noget udansk pris. De gode gamle dage er og bliver historie. Selv DTL erkender, at den internationale kamp er tabt. Nu skal der tænkes i nationale baner.

Mangelvare

Lastbilorganisationer og 3F peger på, at danske chauffører kan blive en mangelvare i en nær fremtid. Mange nærmer sig pensionsalderen, og der mangler den nødvendige tilgang. De unges billede af at være lastbilchauffør er langt fra flatterende. Det får bestemt ikke første prioritet i erhvervsvalg.

Det drejer sig om at gøre transporterhvervet attraktivt i stedet for at fastholde det som en slagmark, hvor der udkæmpes lønkampe med østeuropæerne. Der er altså transportopgaver, som bedst udføres af chauffører med indgående kendskab til de lokale forhold. Sådan har det altid været, og sådan vil det fortsætte.

Rapporten fra DTL og 3Fs Transportgruppe om, at danske chauffører er en uddød race i 2030, hvis politikerne ikke griber ind, er ingen overdrivelse. Heldigvis er det langt fra alle kørselsopgaver, hvor billige østeuropæiske chauffører kan anvendes. Der findes mange specielle opgaver, hvor transportvirksomhederne klart foretrækker danske vognmænd.

Opsvinget kommer

På et eller andet tidspunkt kommer opsvinget i transportbranchen også til andre end SCT Transport og lignende succesrige transportvirksomheder. Flere professionelt indstillede virksomheder har sorte tal på bundlinjen, og de er også præget af vækst.

Der er altså fortsat grobund for gode arbejdspladser til danske chauffører. De behøver ikke konkurrere med østeuropæiske sultelønninger. I SCT og i andre velrenommerede danske virksomheder er der ordnede forhold. Til gengæld forventes det, at chaufførerne ud over at være professionelle i udførelsen af deres arbejde også evner opgaven at optræde som firmaets ansigt udadtil. Både i forhold til kunderne og i trafikken.

Det er ikke bare en talemåde at sige, at der er plads til danske chauffører på det danske transportmarked. SCT er et godt eksempel på, at det også sker i praksis.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078