- Det er en tænkepause og ikke et sammenbrud, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) efter forligskredsens resultatløse møde hos transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
Regeringen afviser de borgerlige oppositionspartiers forslag om, at Femer Bælt-selskabet får opgaven og det økonomiske ansvar. Regeringen ønsker at lade broen finansiere af infrastrukturfonden.
Oppositionens forslag vil betyde, at man skal forhandle med Tyskland om en ændring af den eksisterende Femer-traktat.
Det er Henrik Dam Kristensen ikke særlig glad for. Slesvig-Holstens miljøminister er fra partiet Die Grünen og prøver at obstruere godkendelsen af udgravning til tunnelelementerne.
De borgerlige partier tilbyder at lade VVM-undersøgelsen blive betalt af infrastrukturfonden; men transportministeren vil ikke igangsætte en VVM-undersøgelse uden en aftale om hele Storstrømsbro-projektet.
Ordførerne er under et økonomisk tidspres, for et EU-tilskud på op til 150 millioner kroner til VVM-undersøgelsen er på højkant, hvis der kommer enighed senest til februar 2013.