23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Folketinget diskuterede cabotage

I går torsdag var cabotage på Folketingets dagsorden. Debatten viste, at alle partier på Christiansborg er modstandere af yderligere liberalisering.

Det glæder DTL sig over. EU skal revidere cabotage-reglerne til næste år, og DTL-direktør Erik Østergaard håber på, at den danske regering nu vil presse på for en strammere politik på cabotage-området i EU.

- Det var opløftende at høre transportminister Henrik Dam Kristensen sige, at daglig brug af cabotage året rundt er imod ånden i forordningen, og at forordningen i øvrigt er for slap.

Laveste fællesnævner

DTL-direktøren mener, at det ikke kun er den ulovlige cabotage, der er et stort problem. Det er den lovlige cabotage også.

- Hvis myndighederne fastholder fortolkningen om, at man må køre tre ture hver dag året rundt i forbindelse med en international tur, så er kontrollen jo ikke meget værd. Så vil konkurrencen gå på laveste fællesnævner om løn og arbejdsvilkår som set i medierne for nyligt.

- I Danmark er der aldrig langt til grænsen og lønnen er høj, så det er ikke svært at gætte sig til udviklingen, hvis der er uhindret adgang for kørsel i Danmark til hjemlandets langt lavere løn, siger Erik Østergaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111|instance-web01