23948sdkhjf

Lov om dagsbeviser for varebiler ændres

EU-kommissionen kræver en enkel afgift gjort bøvlet. Lov skal splittes op i flere dele.
Loven om dagsbeviser for varebiler skal ændres, selv om det kun har formel betydning. Det er EU-kommissionen, der kræver ændringen. EU er utilfreds med den eksisterende danske lov om dagsbeviser. Den stammer fra december 2008 og samlede alle afgifter til ét beløb.

EU kræver, at betalingen pr. dag på 225 kroner splittes i en moms- og en skatte/afgiftsdel. Videre skal dagsbetalingen, der angår moms, kun anvendes for varebiler med tilladt totalvægt indtil 3 ton, og hvor momsen er fratrukket fuldt ud.

Ændringerne er puttet ind i et lovforslag fra skatteminister Holger K. Nielsen (SF) vedrørende elbiler og energiafgifter.

Endelig indeholder lovforslaget en undtagelse for inkassobiler fra det nye krav om mærkning af virksomhedsnavn og CVR-nummer. Sådan mærkning ville stride mod princippet om god inkassoskik.

Folketinget vedtog loven om dagsbeviser i 2008. Med et sådant bevis for betalt afgift kan man købe sig til privat anvendelse af en varebil i op til 20 dage om året per bil.

Dagsbeviser

I december 2008 vedtog Folketinget en lov om dagsbeviser til gulpladebiler. Virksomheder kan mod betaling af en afgift på 225 kroner pr. dag få lov til at anvende deres biler til private formål, uden at det påvirker virksomhedens adgang til momsfradrag, og uden at brugeren bliver firmabil-beskattet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078