23948sdkhjf

Antos på vej til Danmark

Mercedes-Benz har produceret en helt ny lastbil til regional kørsel. Den fås i tre varianter: distribution, volumen og entreprenør.
Den er endnu ikke kommer til Danmark, men det er alligevel lykkedes for Mercedes-benz at skrie forventningerne til den nye Antos helt op i skyerne.

Den havde officiel verdenspremiere på IAA-messen i Hannover i september, og der blev holdt international pressemøde en måned senere i Düsseldorf for de nyhedshungrende europæiske journalister, hvor det blev til et par korte køreture - og nu venter restan af den danske vognmandsstand på at komme til.

Præcis hvornår den kommer vides ikke i skrivende stund, men det kan ikke vare længe. Kunderne kan i hvert fald bestille den nu til levering efter nytår.

Mercedes-Benz Antos er en lastbil i den mellemtunge klasse specielt udviklet til distribution. På den måde falder den ind mellem den store Actros og den mindre Atego.

- Selv om den har mange ligheder med Actros, er det ikke en lille Actros, sagde Mercedes’ salgschef Lasse Wöhlk, da den blev præsenteret i Hannover.

- Det er en lastbil i en klasse for sig selv. Den er udvikklet fra bunden med kapacitet fra 18 til 26 ton totalvægt. Profilen er en tung lastbil til de kortere regionale ture. Det er et køretøj til daglig brug. Derfor skal den være let at betjene, økonomisk og grøn med lave emissioner.

Antos vil komme i tre versioner:

ŸEn almindelig udgave til diverse distributionskørsel.

ŸEn “Loader" der er specielt tilpasset til bygge- og anlæg.

ŸEn “Volumen" version med ekstra lav chassisramme til såkaldte volumentransporter.

- På den måde kan en vognmand lettere vælge den version, der passer bedst til at behov uden at skulle igennem en større ombygning hos en opbygger, siger Lasse Wöhlk.

“Loader"

Antos “Loader" er bevidst hold så langt nede i egenvægt som muligt for at få mest mulig nyttelast på bilen, der primært skal køre i entreprenørkørsel. Alt efter udstyr har den en egenvægt på mindre end 6000 kg. Det skyldes, at der er foretaget en række vægtbesparende tiltag.

“Loaderen" er som sættevognstrækker udstyret med et S-førerhus ClassicSpace, en 320 mm høj motortunnel, en slagvolumen på 7,7 liter og en ydelse på 235 kW (320 hk). Standard er også PowerShift 3 gearkassen med 12 trin og direkte udveksling i højeste gear samt ekstra brede dæk på aluminiumsfælge.

Som ekstraudstyr kan Antos Loader fås med en 10,7 liter motor i fire ydelsestrin fra 326 til 428 hk.

“Volumer"

Antos “Volumer" er til de, der har brug for meget volumen. Den kan fås som ladvognskøretøj eller som sættevognstrækker med en læssefrihøjde på op til 3 meter. Dermed er der mulighed for at stable tre standardgitterbokse oven på hinanden uden problemer.

“Volumer" kan udstyres med en gearkasse med direkte udveksling i højeste gear. Herved spares op til en procent brændstof sammenlignet med en gearkasse med overgear.

Tre førerhuse

Midt på kølergrillen sidder den store, selvsikre stjerne og tre ribbe.

Førerhuset fås i tre størrelser:

ŸClassic Space kort - uden køje.

ŸClassic Space medium - med køje.

ŸCompact Space - med ekstra lavt tag.

Praktisk og bekvem

Pladsen bag rattet virker praktisk og bekvem. Sædet er komfortabelt med mange indstillingsmuligheder, instrumentbrættet buet og vendt mod chaufføren.

Der er mange praktiske opbevaringsmuligheder i bulen. Køjen, der følger med medium-førerhuset, kan klappes op. Det er 2 meter langt og 60 cm bredt - praktisk og fint til både hvilepauser og lejlighedsvis overnatning i bilen.

Det er faktisk muligt at vælge en udgave af Antos med tre forsæder. I den udgave er instrumentpanelet flyttet lidt frem for at skabe plads til benene for den tredje person.

Smart er en multi-funktionsnøgle, som Mercedes har udviklet. Den gør mange ting lettere for chaufføren, f.eks. fjernbetjening af radioen og klimaanlægget, når man ligger i køjen. Nøglen er ikke standard.

Det er til gengæld den nye måde at starte og slukke motoren på. Man skal blot trykke på en enkelt knap.

Kun Euro-6

Antos fås med den nye Mercedes OM 936-motor Euro 6-motor med 7.7-, 10.7- og 12.8 liters slagvolumen. Effekterne spænder fra 175 kW (238 hk) til 375 kW (510 hk).

Antos kan tilbyde flere gearkasser. Ud over fire 12-trins gearkasser og en 16-trins gearkasse findes også en innovativ 8-trins gearkasse, der via sin lave vægt og kompakte konstruktion er særligt velegnet i brancher med fokus på nyttelasten.

På instrumentpanelets display kan man følge med i kørslen. Der er information om kørefunktionerne og det aktuelt valgte geartrin. Kørefunktioner og ekstrafunktioner, der kan aktiveres målrettet, giver bedre håndtering og større effektivitet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.391