23948sdkhjf

Sådan produceres et dæk

Transportmagasinet var på dækskole hos Michelin. Et dæk fremstilles af mere end 200 ingredienser.
Det er mere eller mindre alment accepteret, at hjulet blev opfundet for omkring 5.000 år siden. Hjulet er en af menneskets største opfindelser nogensinde. Det samme kan man næsten sige om dækket. Med dækket blev det muligt at udnytte hjulet optimalt.

Dækket blev opfundet for knap 150 år siden. De første dæk var gummibånd, som blev sømmet, skruet og limet på hjulet. Først da John Dunlop i 1889 tog patent på et dæk med en luftfyldt slange i, kunne man for alvor komme videre. Komfort, fart og styrke – samt ikke mindst sikkerhed blev øget væsentligt, da dækket fik luft.

Michelin var med helt fremme i forreste linie dengang. De to brødre, André og Edouard Michelin, som startede med at producere cykeldæk i 1880’erne, lagde grunden til verdens største dækimperium. I dag kæmper Michelin og japanske Bridgestone om at være det firma, der producerer og sælger flest dæk på verdensplan.

For Michelin handler det ikke så meget som at være størst, men om at være bedst. Derfor foregår en stor del af produktionen stadig manuelt, og der ofres hvert år millioner af euro på at udvikle dæk, finde nye materialer og skabe nye dækmønstre.

Selv om Michelin er en verdensomspændende koncern, ligger hovedkontoret og de vigtigste funktioner stadig ude på landet – i byen Clermont-Ferrand 500 km. sydøst for Paris. Det var her, de to brødre startede deres første lille værksted. Det er her – i forstaden Cataroux – at Michelins første egentlige dækfabrik skød op. Michelin har fabrikker, testfaciliteter, udviklingscentre og hovedkontor i forskellige forstæder omkring byen. Flere af bygningerne nærmer sig 100 års alderen og er med tiden blevet moderniserede.

- Vi har været en del af byens udvikling i over 100 år. Folk her holder af vores bygninger. Selv om de ikke er fredet, kunne vi aldrig drømme om at rive dem ned, fortæller Michelins kommunikationschef, Olivier Picod, da Transportmagasinet og andre skandinaviske journalister er på Michelin-besøg.

Michelin er også hovedsponsor for byens store sportshold. Clermond-Ferrand kender alle, der er interesseret i rugby. Hos Michelin betragter man et dæk som et guddommeligt produkt, på højde med den franske modeindustri. Michelin-folk taler ikke om at producere et dæk, men om at "konfektionere" et dæk. De taler om "haut couture" inden for dæk.

- For os er dæk en alvorlig sag, siger Olivier Picod, mens han viser os vej ind på Michelins dæk-skole.

- Vi er stolte af vores dæk. Vi tænker kun på dæk – også når vi sover, siger han med et smil, inden han fortæller lidt om dækskolen.

- Alle nye medarbejdere skal på dækskole, hvor man lærer at producere et Michelin-dæk. For mange mennesker er et dæk bare en gummiring med luft. Det er de færreste, der ved, at et dæk er samlet af mange lag af forskellige komponenter: gummi, stål, tekstil mm. Et dæk består af mere end 200 forskellige ingredienser.

- Det er sammensætningen af disse materialer og ingredienser, der skaber dækket og dets karakter. Det skal vi se nærmere på nu.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.613