* Færgen Scandinavian Star brød den 7. april 1990 i brand om natten på vej fra Oslo til Frederikshavn, da den befandt sig i Skagerrak.
* 482 personer - herunder 99 besætningsmedlemmer - var om bord på færgen. 159 af dem mistede livet ved branden.
* Efterfølgende viste det sig, at branden var opstået flere forskellige steder, og at brandene sandsynligvis var påsat.
Annonce* Sikkerheden om bord blev siden kritiseret, da det blandt andet kom frem, at personalet hverken havde holdt brandøvelser eller var blevet instrueret i sikkerhedsudstyret på Scandinavian Star.
Annonce* Kaptajnen, rederen og direktøren blev i 1993 dømt for overtrædelse af loven om skibes sikkerhed. De fik den daværende strengeste straf på seks måneders hæfte - en mild type fængselsstraf.
Annonce* Pårørende til efterladte har kritiseret efterforskningen af branden og mener, at branden var et forsøg på forsikringssvindel. Det samme mener en norsk ekspertgruppe, der lørdag fremlagde resultatet af sine undersøgelser.
Annonce/ritzau/
Annonce