23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dobbelt anløb i Aalborg

Containertrafikken vokser fortsat i Aalborg Havn. Der er håb om et ekstra feeder-anløb til de store europæiske havne i 2013.

Den stigende containeromsætning i Aalborg Havn vil i løbet af 2013 føre til et ekstra anløb fra feederrederiet X-Press Container Line.

Det spår salgs- og marketingchef Ole Brøndum.

- Det vil være rigtig fint med et dobbelt anløb, siger han. Trafikken kan godt bære det.

- Et kald først på ugen vil tilgodese import-kunderne, mens et anløb sidst på ugen vil komme de nordjyske eksportvirksomheder til gode. Så vil de kunne nå de store havne på Kontinentet i løbet af weekenden og være ude på markederne i starten af den efterfølgende uge.

Det er rederiet X-Press Container Line, der står for feedertrafikken. Det har i dag et anløb om ugen i Aalborg. Rederiet står for cirka 12.000 teu årligt, men det tal er hastigt stigende.

- I 2012 steg feedertrafikken med 16 procent i forhold til 2011. Vi forventer også en stigning i 2013. Måske bliver den ikke på samme høje niveau, men stigningen bliver ganske pæn. Det peger alt på.

Verdens største

X-Press startede feederruten i 2010 og har i dag aftaler med flere internationale rederier om at benytte feederruten, når der skal fragtes gods til/fra Aalborg. Det er for eksempel APL, NYK, Hapag-Lloyd og Evergreen.

X-Press Container Line er verdens største feederrederi. Rederiet råder over 70 skibe med en tonnage på cirka 100.000 teu. På verdensplan er X-Press nummer 22 på listen over de største containerrederier.

Hele Nordjylland

Containertrafikken servicerer hele den nordjyske region, det vil sige virksomheder i en afstand af 60-70 km. fra Aalborg Havn.

- Det er klart, at godstypen er meget præget af, at vi er en fødevareregion, siger Ole Brøndum.

- Der sejles meget køle/frysgods for landbruget og fiskeriet. Desuden er der forskellige industrivirksomheder, der eksporterer og importerer.

- I dag har alle fokus på omkostninger og miljøpåvirkninger. Derfor er vores feeder-trafik en god løsning. Nærmeste alternativ er at køre godset med lastbil til Aarhus eller at få det over på jernbanen.

Grønlandstrafikken

Størstedelen af containertrafikken til/fra Aalborg udgøres fortsat af grønlandstrafikken. Royal Arctic Logistics håndterer cirka 55.000 teu årligt i Aalborg. Det er et tal, der ligger rimeligt stabilt år for år.

I øvrigt er det 40 år siden, at det første fragtskib stævnede ud fra Aalborg til Grønland. Den kongelige grønlandske Handels trafikafdeling blev udflyttet fra København i 1972. Det første fragtskib afsejlede 10. januar 1973, mens en ny administrationsbygning og kantinebygning blev taget i brug den 1. maj 1973. Det er i øvrigt den sidstnævnte dato, der er den officielle flyttedag fra København til Aalborg.

Frem til 2022

I dag er omkring 100 virksomheder i og omkring Aalborg mere eller mindre involveret i handel med Grønland. Mange af disse virksomheder er organiseret i Arctic Business Network, der blev etableret senest grønlandstrafikken var i udbud.

I dag har Aalborg Havn en aftale med Grønland om at være basishavn indtil 2022.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|instance-web02