23948sdkhjf

Pensionsbranchen savner aktiv OPP-politik

Konference om pensionsmilliarder til veje og baner
Regeringen bør oprette en central enhed i Finansministeriet for OPP (offentlige-private partnerskaber) og udarbejdede langsigtede planer for OPP-projekter, foreslår revisionsfirmaet KPMG.

Forslaget er såmænd ikke nyt, men efter flere års diskussion er der stadig ikke kommet hul på samarbejdet mellem pensionskasser og det offentlige om investeringer i store projekter trods udbredt politisk velvilje. Derfor arrangerer Venstre og KPMG en konference på Christiansborg 9. oktober.

Optakten er et debatoplæg fra KPMG, der anbefaler at udvælge områder, der er egnet til OPP. Det er veje og jernbaner, metro og letbaner, forsyninger, transmission, skoler, rådhuse og sygehuse.

Videre foreslår KPMG, at projekter underkastes en OPP-egnethedstest.

Den politiske tøven skyldes, at staten kan låne til en lavere rente end pensionskassers krav til afkast. Imidlertid er det vigtige ikke anlægssummen, men totaløkonomien og herunder lavere drifts- og vedligeholdelsesudgifter, fremhæver KPMG.

Dansk tøven

- Den danske pensionsbranche investerer stort i infrastrukturprojekter i Offentlige Private Partnerskaber, blot ikke i Danmark. Der er både fra politisk og fra pensionsbranchens side udtrykt et ønske om at fremme OPP i Danmark, men hidtil er det sket i meget begrænset omfang, erklærer Preben Bang Henriksen (V) og Kim Andersen (V) i indbydelsen.

I vinteren 2003 udpegede daværende finansminister Thor Pedersen (V) og trafikminister Flemming Hansen (K) en tunnel under Roskilde fjord ved Frederikssund som et ledende forsøgsprojekt med offentligt-privat samarbejde. Den snakkes der stadig om.

Landets første OPP-vej blev i stedet motorvejen fra Kliplev til Sønderborg, der blev igangsat af det hedengangne Sønderjyllands Amt. Det projekt overtog staten modvilligt ved kommunalreformen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083