Baggrunden for konferencen er, at både de svenske myndigheder og Nordisk Råd anbefaler en udvidelse af trafikkapaciteten mellem Sydsverige og Sjælland med både en HH-tunnel og motorvej gennem Nordsjælland.
De svenske trafikmyndigheder - Trafikverket - har fremlagt en trafikplan, hvor en fast HH-forbindelse indgår.
Svenske TrafikverketTrafikverket mener, at man allerede nu bør se frem til det tidspunkt, hvor kapaciteten på den eksisterende Øresundsbro ikke kan udvides længere.
Derfor ønsker man at undersøge økonomien i en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg for både vej- og jernbanetransport.
Trafikverket ønsker også at se nærmere på en metroforbindelse mellem København og Malmø.
Anbefaling fra Nordisk RådKonferencen på Christiansborg afvikles fem dage efter Nordisk Råds møde i Helsingfors. Her anbefaler man også en fast HH-forbindelse.
Ifølge Nordisk Råd skal Norden blandt andet knyttes sammen af:
* lyntog mellem OsloGöteborgMalmöKøbenhavn
* lyntog mellem Oslo og Stockholm
* en tunnel mellem Helsingborg og Helsingør.
10.00 -10.05 Velkomst ved dagens ordstyrer Jess Myrthu
10.05-10.20 Perspektiver på Ring 5 v. formand for foreningen "Nej til Ring 5" Iben Larsen
10.20-11.20 Ring 5 en motorvej gennem Nordsjællands natur.
1. Johan Peter Paludan, Institut for Fremtidsforskning: Hvad har mennesket behov for? Hvad er Hovedstadsregionens behov?
2. Troels Brandt, Foreningen Naturparkens Venner: Kan vi beskytte naturen samtidig med, at vi løser befolkningens behov? Er der behov for nye motorveje i Nordsjælland?
3. Per Homann Jespersen, RUC. Behovet for Ring 5 en trafik-økonomisk vurdering.
11.20 11.30 Kaffepause
11.30-12.15 Paneldebat.
12.15 13.15 Frokost
13.15-14.45 Holdninger til infrastrukturudbygningen. Indlæg fra en lang række nordsjællandske borgmestre.
14.45-15.00 Kaffepause
15.00-15.55 Skal vi have en ny motorvej gennem Nordsjælland? Paneldebat med folketingets partier og medlemmer af Folketingets Transportudvalg. Ordstyrer: Jess Myrthu