Vehco Cold er en trådløs løsning baseret på RFID til registrering af temperaturer i lastrummet. Der kan installeres op til fire måle-sensorer i et køretøj, så der kan overvåges flere klimazoner eller områder i lastrummet.
Hver af de aktive transpondere er forsynet med batteri, der kan holde op til fire år.
Vehco Cold er certificeret i henhold til DIN EN 12830. Standarden definerer kravene til temperaturregistreringsenheder til brug i transportkæden. De robuste måle-sensorer er specialudviklede til brug i krævende miljøer. Sensorerne er både støv- og vandtætte.
Vehco Cold fås i tre versioner:
En af de tre løsninger består af målesensorer og en RFID-modtager til udlæsning af data fra målestederne. Modtageren monteres uafhængigt af køretøjet, for eksempel i forbindelse med læsseramper eller porte.
Når traileren, som er monteret med målesensorer, nærmer sig modtagerenheden, overføres filerne automatisk til flådestyringssystemet, hvorfra de kan hentes.
Black BoxEn anden Vehco Cold-løsning indeholder en Black Box, "VehcoConnect". Via denne kan
temperaturdataene udlæses og sendes via GPRS-systemet i realtid til kontoret eller til en web-server.
KompletEndelig fås Vehco Cold i en komplet-version, hvor temperaturdata kan sendes i realtid via Vehco-terminalen i køretøjet til kontoret.
Med denne løsning kan chaufføren selv overvåge temperaturerne og indstille temperatur-profiler og få temperaturalarmer. Desuden giver terminalen mulighed for funktioner som køre/hviletid, besked, navigation og Eco-driving.
Eco-drivingEco-driving er iøvrigt flagskibet hos Vehco. Med systemet kan chaufføren optimere sit kørselsmønster og dieselforbrug ved at have adgang til alle relevante data om sin kørsel. Det er data som:
* omdrejninger
* acceleration
* deceleration
* opbremsninger
* tomgangstider mv.
Chaufføren kan under kørslen se, om han kører økonomisk ved hjælp af et "live coaching" system med farve-koder på skærmen. Rød betyder uøkonomisk kørsel og grøn betyder økonomisk kørsel indenfor de forskellige områder.
Det er ikke kun chaufføren, som har adgang til disse kørselsdata. Det har disponenten på kontoret også. Der kan udarbejdes analyser af kørselsmønstre og køredetaljer for hver enkelt chauffør eller bil. Så har man et godt grundlag for at se, hvor der er forbedringer og besparelser at hente.
Vehco har netop været på IAA-messen i Hannover.