23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lastsikring - det står sløjt til

Det halter for myndigheder og vognmænd at efterleve reglerne om lastsikring.

Det kom frem på den internationale konference om lastsikring, som blev holdt den 6.-7. september på erhvervsskolen Selandia i Slagelse.

I alt 40 deltagere fra udlandet og Danmark var forbi konferencen, som havde Jørn-Henrik Carstens som en af hovedtalerne.

- Branchen har vedtaget nye ensartede standarder på området, men det halter med at få myndigheder og vognmænd til at efterleve dem, sagde han.

- Formålet med de nye regler er at sikre, at alle lande efterlever de samme standarder for antallet af kæder, surringer, lastens underlag, skillevægge, ladbjælker og meget mere. I dag to år efter er det langt fra alle hverken vognmænd eller myndigheder, der kan navigere i de komplicerede standarder.

Uenighed i Tyskland

- I Tyskland er myndighederne for eksempel ikke enige om, hvordan politiet skal agerer i forhold til lastsikring, fortsatte Jørn-Henrik Carstens.

- Det betyder, at nogle betjente er fuldstændigt inde i reglerne, mens andre dømmer ud fra en vurdering, der ikke er baseret på regulativerne. Det giver chaufførerne og vognmænd store udfordringer, slutter han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02