- De forhold, vi blev præsenteret for i udsendelsen, er velkendte for os, der arbejder med dette problem, udtaler Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested.
- Forholdene for chaufførerne er kummerlige. Lønnen er på østeuropæisk niveau, og det rækker som bekendt ikke langt i Danmark. Vi skal måske 50 år tilbage for at finde lignende forhold.
Henning Hyllested mener, at chaufførerne holdes som en slags daglejere uden nogen form for garanti for indtjeningen.
Beskæmmende arbejdsgivere- Forholdene truer med at undergrave hele vognmandserhvervet i Danmark og gøre tusindvis af danske chauffører arbejdsløse. Hele overenskomstsystemet, som er opbygget mellem 3F og arbejdsgiverorganisationerne på området, står foran sammenbrud, siger han videre.
- Det er i den forbindelse beskæmmende at se direktøren for den største arbejdsgiverorganisation, DI Transport, Michael Svane, forsvare de skandaløse forhold, som hans medlemmer tilbyder de østeuropæiske chauffører.
- Det er forhold, som ligger milevidt fra de overenskomster, Michael Svane selv er med til at indgå for danske chauffører.
EU er problemet- Problemet er først og fremmest EU, fortsætter Henning Hyllested.
- EU's indre marked betyder, at vi har et ureguleret marked for arbejdstagere, der underbyder hinanden på jagt efter et job.
- Cabotageforordningen er ikke lavet af miljøhensyn og tomkørsel, som det blev påstået i sin tid. Det er lavet for at opnå det, vi nu ser: en hær af billig arbejdskraft.
- Det ville klæde de forenede EU-partier, herunder regeringen og transportministeren, at sige ærligt, at vi kun kan løse dette problem ved at tage et opgør med EU's forordning og politik på dette område, slutter Henning Hyllested.