23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skandinaviske vognmændt i EU-samarbejde

DTL har stiftet Nordic Logistics Association sammen med den svenske og norske vognmandsforening.

Formålet med den nye forening er at udføre lobbyisme i Bruxelles.

- Vi vil sikre, at EU udvikler sig i en retning, der harmonerer med de værdier og de normer, som vi står for i de skandinaviske lande, sagde adm. direktør Erik Østergaard, DTL, da han torsdag 19. januar præsenterede den nye forening.

Det gjorde han sammen med direktørerne for Norges Lastbileier-Forbund (NLF) og Sveriges Åkeriföretag (SÅ) - Jan-Terje Mentzoni og Johan Lindström.

Nordic Logistics Association - eller NLA, som foreningen kommer til at hedde i det daglige - er oprettet som en selvstændig organisation med en bestyrelse på tre medlemmer - ét medlem pr. organisation.

Den finske vognmandsforening SKAL er associeret medlem.

Størst i EU

NLA repræsenterer 21.000 skandinaviske transportvirksomheder og bliver dermed den største organisation, som er tilstede i Bruxelles, når man ser bort fra den internationale vognmandsforening IRU.

- Vi bliver større end vognmandsforeningerne fra for eksempel Tyskland, England og Frankrig, siger Erik Østergaard.

- Derfor vil vi få større indflydelse, end hvis vi stod hver for sig som DTL, SÅ og NLF.

Mærkesager

NLA's mærkesager er:

* Lige konkurrence.

* Vi er imod en total liberalisering på transportområdet.

* EU's transportpolitik skal sætte fokus på kvalitet, lovlighed og færdselssikkerhed.

* Vi vil fremme bæredygtighed i transportbranchen.

* Arbejdsmiljøet skal i centrum.

Personer i Bruxelles

Direktør for NLA bliver Søren Hyldstrup Larsen, der hidtil har været EU-chef i DTL. Han skal hurtigst muligt have ansat en lobbyist

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03